Erbjudandet om förtidsinlösen av konvertibel (”KV1”) nu avslutat

Allenex erbjudande om förtidsinlösen av konvertibel (”KV1”) avslutades fredagen den 16 december. Konvertibelinnehavare representerande ca 33,1 Mkr valde att acceptera erbjudandet, varefter bolagets utestående konvertibelskuld (”KV1”) uppgår till ca 7,7 Mkr.

Vid den nyemissionen av aktier i Allenex som genomfördes i oktober 2011 kunde nytecknade aktier betalas genom kvittning av fordran enligt konvertibel (”KV1”). Till följd härav minskades konvertibeln med totalt cirka 44,1 miljoner kronor nominellt från cirka 84,9 Mkr till cirka 40,8 Mkr. Efter det nu avslutade erbjudandet om förtidsinlösen uppgår utestående konvertibel (”KV1”) till cirka 7,7 Mkr nominellt.

I företrädesemissionen i oktober 2011 ingick att kapitalförstärkningen bl.a. skall utnyttjas för att ersätta delar av nuvarande långfristig upplåning med eget kapital, varvid emissionslikviden som ett led i detta skall användas för att erbjuda innehavare av Allenex konvertibel (”KV1”) möjlighet till förtida inlösen.

För de konvertibelägare som har kvar sin konvertibel (”KV1”) i Allenex gäller de tidigare villkoren med förfallodatum den 15 december 2012 och med konverteringskurs 30 kr.

I enlighet med Aktiemarknadsnämndens beslut 2011:30 omfattas Allenex konvertibel (”KV1”) inte av det budpliktsbud som Mohammed Al Amoudi och FastPartner AB (publ) genom Xenella Holding AB offentliggjorde den 23 november 2011.

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 december 2011, kl.13:15.

Anders Karlsson, VD Allenex tel: 070-91 800 10, e-post: anders.karlsson@allenex.se

Okee Williams Portfolio & IR Manager tel: 070-600 5364, e-post: okee.williams@allenex.se

För mer information om Allenex besök www.allenex.se

Allenex är ett life science bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer högkvalitativa produkter och tjänster som möjliggör säkrare transplantationer med bättre resultat. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX).