Hela Olerup SSP sortiment för HLA typning nu godkänt för försäljning i USA

Olerup SSP, ett av LinkMed helägt bolag, har fått sina HLA typnings-kit utan Taq polymeras registrerat och godkänt av FDA. Detta innebär att Olerup SSP hela produktsortiment, med eller utan taq polymeras, för HLA-typning nu kan marknadsföras och säljas till ett större antal kliniker i Nordamerika. USA är den enskilt största marknaden för HLA typning och representerar över 40 procent av den globala vävnadstypningsmarknaden. Olerup SSP hade sedan mars 2009 HLA typnings-kit med Taq polymeras godkända av FDA för försäljning i USA.

”För närvarande re-lanseras Olerup SSP produkter på den amerikanska marknaden efter det att Olerup International tog över distributionen av produkterna från Qiagen, så godkännandet kommer mycket lägligt”, säger Olle Olerup, grundare och VD för Olerup SSP. FDA registreringen är dessutom ett viktigt steg för att kunna bearbeta den amerikanska marknaden och öppnar också upp för försäljning i Sydamerika. Typnings-kiten marknadsförs och säljs av Olerup SSP distributör Olerup International som under sommaren förvärvade distributionsrättigheter från den tidigare distributören Qiagen. Olerup International har två helägda dotterbolag, Olerup GmbH med säte i Wien, och Olerup Inc med säte i West Chester, PA, USA. Där Olerup Inc ansvarar för försäljningen i Nordamerika. Olerup Inc och ansvarar också för försäljningen av AbSorbers produkt XM-ONE® i USA. Olerup International ägs av LinkMed tillsammans med det norska bioteknikbolaget NorDiag och Olle Olerups bolag SSP Primers. Olerup SSP är världsledande på att ta fram kit för genomisk HLA-typning, som används inför transplantationer för att matcha donator med mottagare. Bättre matchning minskar risken för komplikationer till följd av transplantationen. HLA-typning är standard vid benmärgs-transplantation (hematopoetisk stamcellstransplantation) men används också vid organtransplantationer (njure, lunga, hjärta med flera). Olerup SSP omsatte 43 Mkr under perioden januari till juni 2009 och redovisade ett EBIT-resultat på 25 Mkr. Bolaget grundades 1992 av docent Olle Olerup och har sammanlagt 23 anställda. Olerup SSP och ägs till 100 procent av LinkMed sedan juli 2008.