IMED förstärker med ny VD och ordförande

Ledningen i LinkMeds portföljbolag IMED förstärks med Lotta Ljungqvist som VD samt Carl-Gustaf Johansson som ordförande. Förstärkningen sker för att öka takten i utvecklingen av bolagets monoklonala antikroppar.

Lotta Ljungqvist har lång erfarenhet från utveckling av proteinläkemedel och kommer närmast från Biovitrum där hon varit Vice President Biopharmaceutical Process Development. Hon blir IMED:s första heltids-VD.

Carl-Gustaf Johansson har tidigare varit President och CEO vid AstraZeneca-US och Executive Vice President för AstraZeneca plc globalt. Han har även varit President och CEO för Astra Pharmaceuticals US och Executive Vice President för Astra AB.

IMEDs nuvarande VD Ingemar Lagerlöf, tillika VD i LinkMed, övergår till att bli styrelseledamot.

IMED kommer under 2007 att öka takten i utvecklingen av sina monoklonala antikroppar, bland annat genom att genomföra tester i ett så kallat IND-program (Investigational New Drug) vilket krävs för studier i människa. Avsikten är att under 2008 kunna slutföra detta IND-program för bolagets monoklonala antikropp som blockerar naturlig celldöd.

”IMED:s monoklonala antikroppar uppvisar mycket intressanta egenskaper. Med dessa förstärkningar är vi väl rustade att nå vårt mål om att så snabbt och säkert som möjligt förbereda studier i människa”, säger Ingemar Lagerlöf.

LinkMeds ägarandel i IMED är 39 procent.

För ytterligare information:
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed.
Telefon 08 - 508 939 93