Kommuniké från Allenex extra bolagsstämma

Allenex AB (publ) höll den 7 september en extra bolagsstämma i Stockholm.

Stämman beslutade enligt styrelsens förslag:

• Att bemyndiga styrelsen att för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier. Styrelsen skall kunna besluta om nyemission genom företrädesemission med eller utan bestämmelse om kvittning, apport eller eljest med villkor.
  • Att anta en ny bolagsordning, enligt vilken §§ 4 och 5 får nya lydelser enligt följande:
    § 4: ”Aktiekapitalet skall vara lägst 45 000 000 kronor och högst 180 000 000 kronor.”

§ 5: ”Antalet aktier i bolaget skall vara lägst 45 000 000 och högst 180 000 000.”
  • Att godkänna försäljning av 140 431 aktier i OrtoWay AB till Spin-Med AB.

I samband med sitt anförande redogjorde Allenex VD Anders Karlsson för vad en kommande emissionslikvid skall användas till. Han förklarade att Allenex bland annat avser att erbjuda förtidsinlösen av den konvertibel (KV1) på cirka 85 Mkr som emitterades 2009 och som förfaller till betalning i december 2012.

”Det är glädjande att stämman givit styrelsen mandatet att genomföra en emission. Vi genomgår en större strategiförändring under 2011 och jag ser fram emot att få verkställa de sista stegen i omvandlingen av Allenex till ett renodlat rörelsedrivande transplantationsbolag med en förstärkt balansräkning”, säger Allenex VD Anders Karlsson i en kommentar.

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 september 2011, kl 16:30.

Anders Karlsson, VD tel: 070-91 800 10, e-post: anders.karlsson@allenex.se

Okee Williams tel: 070-600 5364, e-post: okee.williams@allenex.se

För mer information om Allenex besök www.allenex.se

Allenex verksamhet är främst inriktad mot den affärsdrivande transplantationsverksamheten med produktbolagen AbSorber och Olerup SSP samt sälj- och distributionsbolagen Olerup Inc. och Olerup GmbH som alla ingår i koncernen. Allenex har också en portfölj av intressebolag inom life science. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX).