Kommuniké från LinkMeds årsstämma 2011

LinkMeds årsstämma fattade beslut i enlighet med de förslag som presenterades i kallelsen, vilket bland annat inkluderade:

-     Att bifalla valberedningens förslag till arvode till styrelsen och styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

-     Att anta en ny bolagsordning innebärande följande förändringar;
§ 1: ”Bolagets firma är Allenex AB. Bolaget är publikt.
§ 3: ”Bolaget skall självt och genom dotterbolag och intressebolag, företrädesvis inom transplantationsområdet, utveckla, producera, marknadsföra och sälja läkemedel, medicinteknisk    utrustning och diagnostika samt idka därmed förenlig verksamhet.”
§ 7 (första stycket): ”Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats. Vid tidpunkten för kallelse skall information om att kallelse skett annonseras i Svenska Dagbladet.”

-     Att bemyndiga styrelsen att för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av sammanlagt högst 2 500 000 aktier. Emissioner med stöd av bemyndigandet skall endast kunna ske genom apportemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt i syfte att genomföra förvärv av hela eller delar av andra företag, verksamheter eller rättigheter. Emissionskursen skall vara marknadsmässig.

-     Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2010.

-     Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes Monica Caneman, Oscar Ahlgren, Jan Eriksson, Anders Erlandsson, Birgitta Gunneflo, Sven-Olof Johansson och Gunnar Mattsson. Monica Caneman omvaldes till ordförande.

Valberedningen kommer att sättas samman genom att styrelsens ordförande kontaktar de tre största aktieägarna i bolaget och ber dem utse en representant vardera för att jämte styrelsens ordförande utgöra valberedning.

För ytterligare information:
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed tel 08 - 508 939 93
Okee Williams, Portfolio Manager tel 08 - 508 939 40

För mer information om LinkMed besök www.linkmed.se

LinkMed AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 maj 2011, kl. 23:40.

LinkMed har två verksamhetsområden, dels den affärsdrivande transplantationsverksamheten, dels en ventureportfölj med life science-företag. Venturebolagen, som alla är intressebolag, består av fyra bolag som är verksamma inom läkemedelsutveckling och bioteknik och sex bolag som verkar inom diagnostik och medicinteknik. LinkMed är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: LMED).