Likvor får order från Universitetssjukhuset Örebro

LinkMeds portföljbolag Likvor har fått en order på Likvor CELDA® från Universitetssjukhuset Örebro (USÖ). Med CELDA® kan kliniken med stor säkerhet mäta de viktigaste parametrarna hos patientens hjärnvätska med avseende på tryck- och flödesdynamik. Detta ger en säkrare och bättre diagnos av normaltryckshydrocephalus (NPH), ett tillstånd som ofta och lätt förväxlas med demens.  Detta är den sjätte ordern för Likvor på CELDA® instrumentet.

Likvor CELDA® är det mest avancerade instrumentet för kartläggning av dynamiken hos hjärnvätskan som omger hjärnan och ryggmärgen. Likvor CELDA® ökar möjligheten för NPH patienter att få rätt diagnos och därmed rätt behandling genom insättning av en shunt som reglerar vätskans tryck och flöde. En korrekt diagnos medför stora kvalitativa vinster för patienten och anhöriga. Likvor CELDA® är också framtaget för undersökning av funktionaliteten för olika typer av insatta shunter hos patienter.

Likvor CELDA® används tillsammans med ett speciellt framtaget engångsslangset för varje undersökning, CELDA TOOLS®.

Dold ålderssjukdom
NPH är en relativt okänd sjukdom som ofta av misstag diagnostiseras som demens som till exempel Alzheimers- eller Parkinsons sjukdom. Symptomen liknar demens med gångrubbningar, förvirring och inkontinens men beror på obalans i hjärnvätskesystemet. Det är framför allt personer över 55 år som drabbas av NPH. Studier har visat att upp till 10 procent av demenspatienterna beror på NPH. Tillståndet benämns ofta som en reversibel demens eller behandlingsbar demens.

Största ägarna i Likvor är LinkMed och Uminova Invest. För mer information om Likvor besök www.likvor.com.

Okee Williams, Portfolio Manager LinkMed: +46 70 600 5364
Kjell Öberg, VD Likvor: +46 70 640 14 92

För mer information om LinkMed besök www.linkmed.se

LinkMed har två verksamhetsområden, dels den affärsdrivande transplantationsverksamheten med två dotterbolag, dels en ventureportfölj med life science-företag. Venturebolagen, som alla är intressebolag, består av fyra bolag som är verksamma inom läkemedelsutveckling och bioteknik och sex bolag som verkar inom diagnostik och medicinteknik. LinkMed är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: LMED).