Likvors teknologi stödjer diagnos av dold sjukdom

LinkMeds portföljbolag Likvor har nu fått sitt instrument för bättre och säkrare kartläggning och diagnos av normaltryckshydrocefalus (normal pressure hydrocephalus, NPH) CE märkt. Instrument CELDA är utvecklat för att dynamiskt mäta tryck, flöde och resistans i det vätskesystem, likvor eller cerebrospinalvätskan, som omger hjärnan och ryggmärgen. Detta möjliggör ökad kunskap om och diagnos av NPH, ett tillstånd som ofta förväxlas med demens. CE märkningen öppnar upp för försäljning i Europa.

CELDA(TM) är det första kommersiellt godkända instrumentet för kartläggning av det vätskeflöde som omger hjärna och ryggmärg. Det ökar möjligheten för patienten som lider av NPH att få rätt diagnos och därmed rätt behandling, genom insättningen av en shunt, som avleder vätska och reglerar tryck och flöde. En korrekt diagnos medför stora vinster för patienten, anhöriga och för samhället.

”CE-märkningen är en viktig milstolpe för oss på Likvor. Vi kan nu gå ut och erbjuda sjukvården ett instrument som ger dem bättre möjlighet att hjälpa denna patientgrupp. Idag är det många som får fel diagnos och därmed även fel behandling. Rätt diagnos och behandling gör att patienterna kan bli helt återställda”, säger Likvors VD Kjell Öberg.

Dold ålderssjukdom

Normaltryckshydrocefalus eller Normal Pressure Hydrocephalus (NPH) är en relativt okänd sjukdom som ofta av misstag diagnostiseras som demens, Alzheimer eller Parkinson. Orsaken till detta är att symptomen liknar demens med gångrubbningar, förvirring och inkontinens samt att det är framför allt personer över 55 år som drabbas.

Studier har visat att upp till 10 procent av demenspatienterna egentligen kan lida av NPH. I Sverige uppskattas det att över 7 000 svenskar besväras av sjukdomen – de flesta helt i onödan. I USA motsvarar denna siffra väl över 375 000. NPH är ett tillstånd som är relativt lätt att behandla genom insättning av en shunt, som hjälper patienten att reglera flöde och tryck. Patienter som får korrekt diagnos kan efter behandling återgå till ett normalt liv. De största tillverkare av shuntar för dessa patienter är bland annat Medtronic, Codman och Integra Life Science.

För bättre och säkrare diagnos och uppföljning

Med CELDA kan läkaren enkelt dynamiskt mäta parametrar som tryck, flöde, konduktans och resistans vilka är faktorer som en shunt reglerar. Likvors instrument är det första kommersiellt tillgängliga instrumentet för att på ett säkert och enkelt sätt dynamiskt mäta trycket, flödet och konduktansen av cerebrospinalvätskan. Detta kommer att hjälpa kliniker i diagnostik av NPH samt vid kontroll av shuntars funktionalitet hos patienten. CELDATM är det enda instrumentet framtaget för att för att även kontrollera funktionalitet av en insatt shunt på en patient.

Teknologin bakom Likvors instrument bygger på mångårig kliniskforskning vid Norrlands Universitetssjukhus och Umeå Universitet.

Instrumentet kommer att presenteras på den vetenskapliga mässan, Hydrocephalus 2009 den 16 -19 september i Baltimore, USA. Hydrocephalus 2009 är den största vetenskapliga konferensen inom detta fält .

I juli erhöll Likvor ett konverteringslån från Norrlandsfonden om sammanlagt 3 Mkr, detta tillsammans med det kapitaltillskott ägarna sköt till under maj om sammanlagt 3 Mkr ska användas i den lanseringsfas som nu Likvor går in i.

Största ägarna i Likvor är Uminova Invest och LinkMed. För mer information om Likvor besök www.likvor.com.

Kjell Öberg, VD Likvor: +46 70 640 14 92

Okee Williams, Portfolio Manager LinkMed: +46 70 600 5364

LinkMed utvecklar Life Science-företag tillsammans med innovatörer och andra finansiärer. Genom att tillföra managementkompetens och kapital har LinkMed skapat en portfölj med tretton bolag, varav fyra inom läkemedelsutveckling och bioteknik och nio inom diagnostik och medicinteknik. Största ägare är FastPartner, Mohammed Al Amoudi och Koncentra Holding. LinkMed är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen under Small Cap-bolag (ticker: LMED).