LinkMed och SLS saminvesterar i ONCOlog Medical

LinkMeds portföljbolag ONCOlog Medical genomför en nyemission om 25 Mkr, där LinkMed deltar med 5 Mkr. Samtidigt kommer SLS Venture in som ny delägare genom att investera 20 Mkr.

”ONCOlog Medical slöt under fjolåret en rad viktiga avtal, fick sin första order för en protonterapianläggning och har goda förutsättningar att följas av fler. Att välrenommerade SLS Venture kommer in som ägare är ytterligare ett styrketecken från bolaget”, säger LinkMeds VD Ingemar Lagerlöf.

ONCOlog Medical emitterar nya aktier till teckningskurs 80 kronor. Av dessa tecknar SLS Venture 250 000. LinkMed kommer efter nyemissionen att äga 533 835 aktier motsvarande 48,9 procent av aktierna i ONCOlog Medical. SLS Ventures ägarandel blir 22,9 procent.

I LinkMeds värderingsmodell svarade ONCOlog Medical vid årsskiftet för 10 procent av LinkMeds totala portföljvärde.

Medlen från nyemissionen ska användas till att finansiera vidareutvecklingen och kommersialiseringen av ONCOlog Medicals produkter. Bolaget utvecklar produkter och systemlösningar för kvalitetssäkring och patientlogistik vid strålbehandlingskliniker för cancer. ONCOlog Medical fick under 2007 en order värd 12 Mkr för ett patientlogistiksystem för en protonterapianläggning i Essen, Tyskland från IBA (Ion Beam Applications S.A.), en av de största leverantörerna inom protonterapi.

SLS Venture är ett av Skandinaviens ledande riskkapitalföretag med inriktning på life science. Det förvaltade kapitalet uppgår till 2,7 miljarder kronor och i portföljen återfinns bl.a. Exiqon A/S, Aerocrine AB, Symphogen A/S, Doxa AB, NeuroNova AB, AdvanDx Inc, Light Sciences Oncology Inc samt Metacure Ltd.

För ytterligare information:
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed