LinkMed ökar tempot – förbereder exits

Flera av portföljbolagen går in i en mognare fas varför LinkMed intensifierar arbetet med exitförberedelser. För att hantera ett högre tempo förstärks organisationen med två nyckelmedarbetare, Agneta Edberg och Jonas Graff-Lonnevig.

”LinkMed ska 2010 ha genomfört ett par exits. Vi är därför mycket glada att kunna förstärka vårt team med Agneta och Jonas. Detta gör att vi kan växla upp tempot i våra portföljbolag och samtidigt också arbeta för exits”, säger VD Ingemar Lagerlöf.

Nuvarande styrelseledamoten Agneta Edberg övergår till en befattning som COO och VP Senior venture manager, bl.a. med operativt ansvar för portföljbolagens utveckling. Agneta Edberg har haft flera ledande positioner i stora och små life science-företag och organisationer, senast som vice VD i Bactiguard AB. Hon lämnar LinkMeds styrelse i samband med att hon tillträder sin nya befattning.

Jonas Graff-Lonnevig har rekryterats till en ny befattning som VP Financial Transactions med särskilt fokus på att driva exitarbetet. Jonas har flerårig erfarenhet från företagsaffärer och kommer närmast från en position som partner på Arctos M & A, som är en av Sveriges ledande finansiella rådgivare i internationella företagsaffärer i mellansegmentet.

Efter att under 2007 utökat portföljen med två bolag består LinkMeds portfölj av sammanlagt tolv bolag inom medicinteknik, bioteknik och läkemedel. Aktiviteten i existerande portföljbolag ökade under fjolåret i samband med att flera bolag lanserade nya produkter på marknaden och nådde viktiga milstolpar i sin utveckling.

För ytterligare information:
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed 08 - 508 939 93