LinkMed stärker organisationen

Sven Gustafsson ordförande i Ortoviva
Sven Gustafsson har utsetts till ordförande i LinkMeds portföljbolag Ortoviva. Sven har lång erfarenhet från medicinsk elektronik från Siemens-Elema och Fresenius och grundade och driver även det medicinska utrustningsföretaget Dicamed som verkar inom hjärtkirurgi och anestesi.

Ortoviva utvecklar instrument för ryggradskirurgi. Bolaget bildades i oktober 2006 av en grupp om fem experter inom biomaterial, ryggradskirurgi och medicintekniska produkter för att i ett första steg utveckla tre kirurgiska instrument för användning vid insättning av diskproteser.

”De kirurgiska instrument som Ortoviva utvecklar kommer väsentligt att underlätta insättandet av konstgjorda diskar. En nyckel till kommersiell framgång är att utvecklingen sker i nära samråd med kirurger och diskimplantatföretag”, säger Sven Gustafsson.

Yvonne Axelsson ny Financial Manager i LinkMed
LinkMed har anställt Yvonne Axelsson till en nyinrättad befattning som Financial Manager. Yvonne kommer att arbeta nära CFO Jan Mattsson. Hon har tidigare verkat som CFO och ekonomichef i flera branscher, främst inom fastigheter, värdepapper och försäkring. Yvonne har byggt upp flera ekonomiavdelningar och har egen erfarenhet av att starta och driva verksamhet och har även varit vid Finansinspektionen.

”Jag är mycket glad över att vi lyckats värva Yvonne till LinkMed. Förstärkningen av ekonomi- och finansfunktion är central för att frigöra resurser till mer stöd och coachning av portföljbolagen”, säger VD Ingemar Lagerlöf.

För ytterligare information:
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed