Olerup SSP utsett till Årets Nacka-företag

Olerup SSP, ett helägt dotterbolag till LinkMed, har i konkurrens med över 2 500 verksamma företag i Nacka och Värmdö utsetts till Årets Nacka-företag av Företagarna Nacka-Värmdö.

Utmärkelsen motiverades med ”Olerup SSP AB har framgångsrikt kommersialiserat produkter för vävnadstypning med molekylärbiologisk teknik vid transplantation av organ och benmärg. Företaget har uppvisat stabil tillväxt sedan starten 1992, har försäljning i drygt 40 länder och är Sveriges mest lönsamma bioteknikföretag.”

Prisutdelning skede vid den årliga Företagarträffen för Företagarna Nacka-Värmdö på Factory Nacka Strand den 18 februari.

Om Olerup SSP
Olerup SSP är världsledande på att ta fram reagenser och kit för genomisk HLA-typning, vilka används inför transplantationer för att matcha donator med mottagare. Bättre matchning minskar risken för komplikationer till följd av transplantationen. HLA-typning är standard vid benmärgstransplantation (hematopoetisk stamcellstransplantation) men används också vid organtransplantationer (njure, lunga, hjärta med flera). Bolaget grundades 1992 av docent Olle Olerup, har sammanlagt 23 anställda och förvärvades av LinkMed i juli 2008.

Olerup SSP omsatte 69,0 Mkr 2007 och redovisade ett EBIT-resultat på 35,9 Mkr. Resultatet för helåret 2008 presenteras den 23 februari i samband med LinkMed bokslutskommuniké för 2008.

För ytterligare information kontakta:
Olle Olerup, VD Olerup SSP 08 - 717 88 27
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed 08 - 508 939 93