ONCOlog får genombrottsorder värd 9 Mkr

LinkMeds portföljbolag ONCOlog Medical ska som underleverantör till det belgiska bolaget IBA leverera ett patienthanteringssystem till den protonterapianläggning för behandling av cancer som uppförs vid universitetssjukhuset i Essen, Tyskland. Ordervärdet uppgår till 9 Mkr.

”Att IBA har valt ONCOlog Medicals patienthanteringssystem till sin första europeiska protonanläggning är ett kvitto på att de produkter vi utvecklat inom området håller världsklass. Detta visar att vår satsning ligger helt rätt, både i tid och kvalitet”, säger ONCOlog Medicals VD Hans Dahlin.

Ordern avser patienthanteringssystemet PatLog. PatLog har bedömts på ett unikt sätt kunna öka vårdkvalitet och kostnadseffektivitet vid protonterapianläggningar där stora investeringskostnader kräver hög genomströmning av patienter.

Ordern avser den primära utrustningen medan service upphandlas i ett senare skede. ONCOlog Medical uppskattar att eftermarknaden avseende service för varje order under en 15-årig livscykel uppgår till ett belopp i linje med ordervärdet. Anläggningen i Essen ska tas i drift i mitten av 2009.

Ordern är ett resultat av det samarbetsavtal med IBA som ONCOlog Medical tecknade i början av maj 2007, som innebär att ONCOlog Medical blir exklusiv leverantör av patientlogistiksystem till de protonterapianläggningar som IBA levererar. IBAs målsättning är att över en tioårsperiod nå en global marknadsandel inom protonanläggningar på 50 procent, vilket skulle innebära 5-7 anläggningar per år. För närvarande pågår förhandlingar om ytterligare anläggningar i Europa, varav en i Sverige. För 3-5 av dessa förväntas upphandlingsbeslut under 2007.

Det finns idag ett 20-tal protonterapianläggningar i världen och tekniken är på stark frammarsch. I förhållande till vanlig strålbehandling ger strålbehandling med protoner och andra partiklar som koljoner större möjligheter att ge en optimal stråldos till själva tumören med låg risk att skada omkringliggande frisk vävnad.

LinkMeds ägarandel i ONCOlog Medical är 48 procent.