ONCOlog knoppar av DrugLog till nytt bolag

LinkMeds portföljbolag ONCOlog Medical knoppar av delar av sin verksamhet till ett nytt portföljbolag, Pharmacolog i Uppsala AB. Det nya bolaget ska utveckla system för att kontrollera innehåll och koncentration av läkemedel och tar över rättigheterna till Druglog.

DrugLog är ett system som kontrollerar innehåll och koncentration av flytande läkemedel, exempelvis cellgifter. Många av dessa läkemedel bereds idag manuellt, vanligtvis vid sjukhusapotek eller på vårdavdelningar. Det är inte ovanligt att det sker misstag vid beredningen vilket allvarligt kan skada patienterna. Detta är ett problem som berör såväl myndigheter, vårdgivare, fackliga organisationer som patientorganisationer.

”DrugLog kan markant förbättra patientsäkerheten inom sjukhusens cancervård, något som samstämmigt efterfrågas. Genom att skapa ett särskilt bolag för DrugLog får projektet rätt prioritet och en högre utvecklingstakt”, säger LinkMeds VD Ingemar Lagerlöf.

Pharmacolog, som blir ett nytt portföljbolag till LinkMed, ska i ett första steg utveckla DrugLog så att denna kan bli föremål för utlicensiering. Tekniken är patentsökt i USA, Europa och Japan. LinkMeds senior venture manager Lars Martin blir ordförande i bolaget medan ONCOlog Medicals tekniska chef Kjell Westerlund blir deltids-VD. Bolaget är under bildande.

Efter avknoppningen kommer ONCOlog Medical enbart att fokusera på system och produkter för olika typer av strålterapi. LinkMeds ägarandel i såväl ONCOlog Medical och Pharmacolog i Uppsala uppgår till 48 procent.

För ytterligare information:
Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed