ONCOlog Medical erhåller FDA godkännande för patienlogistiksystem PatLog™

ONCOlog Medical har fått klartecken från amerikanska Food and Drug Administration (FDA), genom ett 510(k) godkännande, att sälja och marknadsföra sitt patienthanteringssystem PatLog™ i USA. PatLog™ systemet ökar avsevärt vårdkvalitet och kostnadseffektivitet inom strålterapi. Framförallt vid protonterapianläggningar där stora investeringskostnader kräver hög genomströmning av patienter.

PatLog™ är utvecklat för att öka patientgenomströmningen och patientsäkerheten på strålterapikliniker: från förberedande bildhantering (CT och MR) och patientfixering till behandling med högsta patientkomfort. PatLog™ är framför allt utvecklat för protonterapianläggningar, där stora investeringskostnader kräver hög genomströmning av patienter, men systemet kan också användas på vanliga strålterapikliniker med linjäraccelerator.

”Att erhålla FDA godkännande är mycket glädjande och ytterligare ett viktigt steg framåt för ONCOlog Medicals globala marknadssatsning, där den amerikanska marknaden står för närmare 50 procent ”, säger ONCOlog Medicals VD Hans Dahlin och fortsätter ”Vi kommer nu att intensifiera arbetet med att bearbeta den viktiga amerikanska marknaden med PatLog™”.

ONCOlog har sedan tidigare ett avtal med det belgiska bolaget IBA (Ion Beam Applications) vilket innebär att ONCOlog Medical är exklusiv leverantör av patientlogistiksystem till protonterapianläggningar som IBA levererar. Första installationen sker till den protonklinik som byggs av IBA i Essen, Tyskland. IBA är den ledande aktören inom protonterapi.

Det finns idag ett 20-tal protonterapianläggningar i världen och tekniken är på frammarsch. I förhållande till vanlig strålbehandling ger strålbehandling med protoner och andra partiklar som koljoner större möjligheter att ge en optimal stråldos till själva tumören med låg risk att skada omkringliggande frisk vävnad.

LinkMeds ägarandel i ONCOlog Medical är 49 procent. Andra ägare utgörs av SLS Venture och grundarna.

För ytterligare information kontakta:
Lars Martin, Ordförande ONCOlog Medical och VP Senior Venture Manager LinkMed
Tel: + 46 8 50893988

Se även www.oncologmedical.com och www.linkmed.se