ONCOlog Medicals PatLog system installerat på strålterapiklinik i Tyskland

LinkMeds portföljbolag ONCOlog Medical QA AB och Department of Radiation Oncology vid University Medical Center Mannheim, Tyskland har inlett ett forsknings- och utvärderingsprogram om användningen av PatLog© system från ONCOlog Medical i den dagliga strålbehandlingen av patienter med linjäracceleratorer från Elekta.

PatLog© systemet består av unika instrument för fixering och positionering av strålbehandlingspatienter på patientbordet utanför behandlingsrummet som därefter transporterar patienterna på en automatiskt styrd vagn till behandlingsrummet och med automatisk dockning till behandlingsposition i linjäracceleratorn.

PatLog© systemet var först utvecklat för protonterapikliniker och den första installationen skedde vi protonterapikliniken i Essen, Tyskland i samarbete med det belgiska företaget IBA.

PatLog© installationen i Mannheim och användningen vid bildstyrd strålterapi (Image Guided Radiation Therapy - IGRT) kommer visa på förbättrad noggrannhet, ökad komfort för patienten och förbättrad produktivitet i kliniken. Installationen sker i samarbete med två andra svenska företag - Elekta och C-Rad.

"Det är med stor tillfredsställelse jag kan se den här installationen av PatLog systemet, som är resultatet av många års utveckling inom ONCOlog. Den positiva förändringen av patienthanteringen som PatLog systemet ger vid strålbehandling minimerar behovet av annan immobiliseringsutrustning. Noggrannheten förbättras och patientgenomströmningen ökar för kliniken, vilket kommer att sänka den totala kostnaden per behandling. Jag är övertygad om att detta spännande samarbete kommer att visa mycket positiva resultat", säger Hans Dahlin, grundare av ONCOlog Medical.

PatLog systemet är installerat och är tekniskt verifierat. Utvärderingsprogrammet kommer att fortsätta till maj / juni 2011.

"Vår avdelning har i flera år arbetat med olika företag inom strålterapiområdet för tidig klinisk utvärdering av nya produkter inom området. Dessa produkter och andra nya innovationer gör det möjligt att idag behandla en väl definierad tumör med extremt hög precision, vilket är till stor hjälp för många cancerpatienter. PatLog systemet öppnar en ny dimension för framtida strålbehandling med mer reproducerbar patientpositionering och ett mer kostnadseffektivt utnyttjande av moderna linjäracceleratorer”, säger professor Frank Lohr, University Medical Center Mannheim.

"Samarbetsavtalet med Department of Radiation Oncology vid University Medical Center Mannheim kommer att ha en stark inverkan på vår globala PatLog försäljning, och jag är mycket stolt över att ha Mannheimkliniken som vår viktigaste referensinstallation. Detta kommer att ha en stor inverkan på uppbyggnaden av företagets marknadsorganisation för försäljning och expertstöd av PatLog globalt”, säger Göran Beijer, VD ONCOlog Medical.

ONCOlog Medical QA AB är världens ledande leverantör av patientlogistik för strålbehandlingskliniker. Produkter som levererar högre kapacitet, bättre noggrannhet och bättre patientvård bidrar till en effektiv och värdig cancervård.

Institutionen för strålbehandling och onkologi vid University Medical Center Mannheim har varit aktiv i tillämpning och förbättring av avancerade behandlingsmetoder såsom IGRT, IMRT, VMAT och IORT. Genom att använda den mest avancerade tillgängliga tekniken för strålbehandling så har Mannheim Center blivit en av de viktigaste behandlingsanläggningarna för cancerpatienter i Rhein-Neckar-området. Kliniken behandlar 2 300 till 2 400 patienter per år och har fyra linjäracceleratorer samt ett samarbete med två enheter utanför anläggningen.

Okee Williams, Portfolio Manager LinkMed: +46 70 600 5364, okee.williams@linkmed.se
Göran Beijer, VD ONCOlog Medical, goran.beijer@oncologmedical.com

För mer information om LinkMed besök www.linkmed.se

LinkMed har två verksamhetsområden, dels den affärsdrivande transplantationsverksamheten med två dotterbolag, dels en ventureportfölj med life science-företag. Venturebolagen, som alla är intressebolag, består av fyra bolag som är verksamma inom läkemedelsutveckling och bioteknik och sex bolag som verkar inom diagnostik och medicinteknik. LinkMed är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: LMED).