Recopharma ingår avtal med det amerikanska bioteknikbolaget Promosome

LinkMeds portföljbolag Recopharma har ingått partnerskap med det amerikanska bioteknikbolaget Promosome. Recopharma får härigenom tillgång till Promosomes proteinsyntesteknologi för utveckling av sina mucinliknande glykoproteiner. Promosome får genom avtalet ett ägande i Recopharma om 25 procent samt en representant i Recopharmas styrelse.

Avtalet ger Recopharma tillgång till Promosomes teknologier för cellbaserad proteinutveckling kallade ”Translation Enhancing Elements (TEEs)” och ”Re-Engineering of the mRNA Primary Structure (RESCUE)”. Avtalet innebär samtidigt att Promosome i sin tur får tillgång till Recopharmas unika glykoproteinteknologi och att båda bolagen får rätt att licensiera ut framtida resultat som genereras från detta avtal. “Möjligheten att ingå ett partnerskap med Recopharma, en organisation med en ledande teknologi inom rekombinant glykoproteinteknologi, visar på den stora kommersiella potential vår teknologi besitter”, säger John F. Manzello, Promosomes VD och fortsätter, ”Recopharma har kommit väldigt långt i sin utveckling och deras muciner har stor terapeutisk potential. Det var lätt för oss att tacka ja till att ingå i detta partnerskap”. ”Recopharma har letat efter en partner som Promosome och får nu möjlighet att tillverka sina mucinliknande glykoproteiner i de kvantiteter som behövs för att kunna kommersialisera framtida produkter. Genom avtalet sparar Recopharma tiotals miljoner kronor, kostnader som bolaget annars behövt betala till extern partner”, säger Ingemar Lagerlöf, VD LinkMed och fortsätter, ”Vi är mycket nöjda över att ha slutit detta avtal och förväntar oss att det kommer att leda till att båda bolagens forskningstakt ökar och till utökande samarbeten mellan bolagen. Det är inte minst glädjande att vi får Promosome som delägare i Recopharma och därmed tillgång till det nätverk av kontakter som finns bakom Promosome.” Om Promosome Promosome är ett New York baserat bioteknikbolag grundat av William J. Gedale och John R. Costantino. Bolaget har bildats för att kommersialisera forskning kring nobelpristagaren Dr. Gerald M. Edelman och hans forskarkollegor på The Scripps Research Institute (TSRI) i La Jolla, Kalifornien, USA. För mer information om Promosome besök www.promosome.com.