Tulane startar studie av XM-ONE® vid Njurtransplantation.

Tulane University Hospital, New Orleans, USA startar nu en studie för att bedöma potentialen för korstestet XM-ONE® vad gäller riskbedömning av deras patienter.

“Det är vår tro att patienter med hög risk för rejektion kan identifieras med Allenex XM-ONE® teknologi” säger Professor Joseph Buell, chef vid kirurgkliniken på Tulane. Att tidigt identifiera patienter med hög risk för akut rejektion ger oss möjligheten att modifiera behandling och övervakning av patienten. För att utvärdera hur vi på bästa sätt ska kunna använda korstestet XM-ONE inom vår traditionellt sett utmanande population av patienter startar vi nu denna studie.” fortsätter han.

Studien vid Tulane kommer att omfatta 50 kaukasier och 50 afroamerikanska njurtransplanterade patienter. Gruppen testas med korstestet XM-ONE® före transplantationen och vid en uppföljning 6 månader efter transplantationen.

“Detta är klart uppmuntrande för oss”, säger Anders Karlsson, VD på Allenex. “Det är sedan tidigare visat att XM-ONE® har en viktig roll vid riskbedömning före transplantationen. Initiativet från Prof. Buell och transplantationsteamet vid Tulane att även inkludera en utvärdering efter transplantationen gör detta extra intressant”, avslutar han.

Om Tulane University
Traditionellt har Tulane University omhändertagit utmanande och svåra fall av njursvikt. Transplantationskliniken vid Tulane utför 100 njurtransplantationer om året. Andelen Afroamerikaner är över 65 % och Tulanes transplantationspatienter har ofta en ökad immunologisk risk då de har en hög PRA i 20 % av fallen. C:a 10% måste genomgå en andra transplantation. I sin patientpopulation har de identifierat en signifikant högre andel rejektioner och antikroppsmedierad avstötning.

Anders Karlsson, VD tel: 070-91 800 10, e-post:
anders.karlsson@allenex.se

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 maj 2012, kl.11:00.

Allenex är ett life science-bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter för säkrare transplantationer av organ och benmärg på den globala marknaden. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX). Sammanlagt arbetar 54 personer inom Allenex-koncernen.