University of Miami initierar klinisk prövning av XM-ONE®

Transplantationsenheten vid Jackson Memorial Hospital och University of Miami, Florida, USA har påbörjat en studie i samarbete med Allenex bolag AbSorber. Pilotstudien utvärderar AbSorber’s endotelcellskorstest XM-ONE® som en del av deras program för njurtransplantationer med levande givare. University of Miami kommer att undersöka om antikroppar detekterade med XM-ONE® påverkar resultatet för individuella patienter såväl före som efter transplantation.

“Non-HLA antikroppar, speciellt endotelcellsantikroppar, har stor betydelse som riskmarkörer för akut rejektion vid njurtransplantation” säger Dr. Giselle Guerro, MD vid University of Miami och ansvarig för studien. “Dock har inte riskerna efter transplantationen gällande dessa antikroppar undersökts och vi är nöjda med att få den möjligheten”, fortsätter hon.

Pilotstudien avses rekrytera 138 patienter på två år. Patienterna kommer därefter att följas upp sex månader efter transplantation.

“De senaste åren har ett antal studier med viktiga data publicerats om relevansen av non-HLA antikroppar och även kring XM-ONE® som ett riskbedömningsverktyg före transplantation. Det självklara nästa steget är att undersöka närvaron och betydelsen av non-HLA antikroppar efter transplantation. Vi är stolta över att Doktor Guerro och hennes kollegor vid Jackson Memorial Hospital kontaktade oss och nu har påbörjat denna viktiga studie”, säger Anders Karlsson, VD på Allenex.

Anders Karlsson, VD tel: 070-91 800 10, e-post:
anders.karlsson@allenex.se

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 juni 2012, kl.11:15

Allenex är ett life science-bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter för säkrare transplantationer av organ och benmärg på den globala marknaden. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX). Sammanlagt arbetar 54 personer inom Allenex-koncernen.