XM-ONE erhåller USA-patent

AbSorber, som ingår i Allenex koncernen, har erhållit patentskydd i USA för sitt unika diagnostiska korstest XM-ONE®.

Patentet med titeln ”Methods of Donor Specific Crossmatching”, har beviljats av US Patent and Trademark Office. AbSorber har sedan tidigare godkänt patentet för XM-ONE® i andra regioner, inklusive EU-regionen, Indien, Australien och Kanada.

”Att vi fått vårt patent godkänt i USA är av mycket stort värde för oss. Vi får en bekräftelse på att produkten är unik och har en hög innovationsgrad. För närvarande arbetar vi hårt i samarbete med ledande labb i USA för att etablera användningen av produkten för klinisktbruk”, kommenterar Anders Karlsson, VD Allenex.

XM-ONE® är unik eftersom det är det första standardiserade testet som kan påvisa antikroppar mot de celler som klär insidan av blodkärl. Dessa endotelceller är den första kontaktpunkten mellan det transplanterade organet och mottagarens immunsystem. Antikroppar mot donatorns endotelceller har visat sig vara en risk för avstötningsreaktioner efter transplantation av njure. XM-ONE®är sedan tidigare CE-märkt i EU och FDA-registrerad i USA.

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 oktober 2011, kl.19:20

Anders Karlsson, VD tel: 070-91 800 10, e-post: anders.karlsson@allenex.se

Okee Williams tel: 070-600 5364, e-post: okee.williams@allenex.se

För mer information om Allenex besök www.allenex.se

Allenex är ett life science bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer högkvalitativa produkter och tjänster som möjliggör säkrare transplantationer med bättre resultat. Allenex har också en portfölj av intressebolag inom life science. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX).