Ytterligare en studie visar på att XM-ONE kan identifiera patienter som riskerar få avstötningsreaktioner efter njurtransplantation

I en nyligen publicerad studie presenterad i den erkända tidsskriften Transplantation har en grupp vid Johns Hopkins School of Medicine i Baltimore, USA kunnat visa att patienter med antikroppar mot endotelceller påvisade med LinkMeds transplantationsföretag AbSorbers korstest XM-ONE® har signifikant högre risk att råka ut för avstötningsreaktioner jämfört med patienter som är negativa i detta test.

Studien omfattade 60 patienter bekräftar resultatet i en tidigare publicerad multicenter studie som genomfördes i USA och Sverige. Totalt var 23% positiva i XM-ONE®, innebärande att cirka var fjärde patient hade s.k. endotelcells-antikroppar. Av dessa hade mer än var tredje patient minst en avstötningsreaktion jämfört med endast 17% av de patienter som var negativa i AbSorbers test. Studien publicerades i tidskriften Transplantation (Jackson AM et al Transplantation 2011 Apr 21)

”I studien kunde vi konfirmera resultatet från den, i Transplantation publicerade studien av Breimer och medarbetare, och visa att patienter som är positiva i XM-ONE® har en signifikant ökad risk för akuta rejektioner efter njurtransplantation, fastslår Dr Annette Jackson, ansvarig för studien på Johns Hopkins School of Medicine. Dessa fynd är mycket viktiga för oss när det gäller att bedöma risk bland våra patienter och kan ge oss en möjlighet att skräddarsy behandlingen för att ytterligare förbättra resultatet vid njurtransplantation”, avslutar Dr Jackson.

Johns Hopkins är ett av USAs mest forskningsintensiva sjukhus inom njurtransplantation och genomför över 200 njurtransplantationer per år. Man använder numera XM-ONE® som ett redskap vid utvärdering av risk inför njurtransplantation.

”Ytterligare en klinisk studie utvärderar nyttan av XM-ONE® som ett test inför transplantation och det är naturligtvis värdefullt och glädjande för AbSorber, säger Anders Karlsson VD i AbSorber. Att dessutom en så välrenommerad klinik som Johns Hopkins bekräftar det kliniska värdet av XM-ONE® hjälper oss i vår fortsatta marknadsföring och försäljning i USA”, avslutar Karlsson.

Anders Karlsson, VD AbSorber, tel 070-918 00 10 eller anders.karlsson@absorber.se

För mer information om AbSorber AB besök www.absorber.se

LinkMed AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 maj 2011, kl. 11:30.

LinkMed har två verksamhetsområden, dels den affärsdrivande transplantationsverksamheten, dels en ventureportfölj med life science-företag. Venturebolagen, som alla är intressebolag, består av fyra bolag som är verksamma inom läkemedelsutveckling och bioteknik och sex bolag som verkar inom diagnostik och medicinteknik. LinkMed är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: LMED).