Careium rapporterar andra kvartalet 2024

• Careiums nettoomsättning uppgick till 229,4 Mkr (213,8), en ökning med 7,3 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 163,3 Mkr (158,9), en ökning med 2,8 procent. Produktförsäljningen uppgick till 66,1 Mkr (54,9), en ökning med 20,5 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 21,8 Mkr (14,6), med en rörelsemarginal om 9,5 procent (6,8).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 0,5 Mkr (7,7).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,54 kr (0,59).

Sammanfattning januari-juni

• Careiums nettoomsättning uppgick till 440,2 Mkr (407,8), en ökning med 7,9 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 318,3 Mkr (301,4), en ökning med 5,6 procent. Produktförsäljningen uppgick till 121,9 Mkr (106,5), en ökning med 14,5 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 40,9 Mkr (22,0), med en rörelsemarginal om 9,3 procent (5,4).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 17,1 Mkr (35,9).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,10 kr (0,82).

VD-ord

Careium levererar ett stabilt kvartal med en innovativ lansering, trots förseningar av infrastrukturförändringarna i Sverige och Storbritannien.

Careium levererade en omsättning på 229,4 Mkr (213,7), en ökning med 7,3 procent. Förlängning av respitperioder för att byta till modern digital utrustning meddelades i perioden, vilket påverkade försäljningen av både produkter och tjänster. Careium levererade en EBITDA på 37,6 Mkr (33,0), en motsvarande EBIDTA-marginal på 16,4 procent (15,5) och EBIT på 21,8 Mkr (14,6) vilket genererade en marginal på 9,5 procent (6,8). EBITDA-tillväxten uppgick till 14 procent och EBIT-tillväxten till 49 procent, jämfört med andra kvartalet 2023. Det fria kassaflödet var positivt, om än lågt, under perioden främst på grund av lageruppbyggnad till följd av försenade infrastrukturförändringar.

Under kvartalet uppgick försäljningen i Norden till 103,9 Mkr (96,5), en tillväxt på 7,7 procent och nådde en bruttomarginal på 39,8 procent (40,3) trots förlängning av 2G/3G-infrastrukturen med ytterligare ett år. Storbritannien och Irland levererade en försäljning på 79,3 Mkr (90,2), en minskning med 12,1 procent, på grund av ytterligare ett års fördröjning av den analoga nedläggningen, som aviserades i mitten av maj. Bruttomarginalen var 38,8 procent (38,6). Nederländerna levererade en försäljning på 20,4 Mkr (17,9), en tillväxt på 14,0 procent med en bruttomarginal på 55,1 procent (60,7). Försäljningen på Övriga marknader (Tyskland och Frankrike) uppgick till 25,8 Mkr (9,2), en tillväxt på 180,4 procent med en bruttomarginal på 53,1 procent (45,7), vilket återspeglar våra ansträngningar att lyckas på dessa nyckelmarknader.

I juni släppte vi rSIM – "resilient SIM" – för Eliza-familjen, en innovation inom välfärdsteknik, som lägger intelligens och dubbla SIM-profiler på samma SIM-kort, vilket ger våra enheter oöverträffat säker uppkopplingen. Detta har stora konsekvenser för kunder och seniorer genom att garantera en oöverträffad servicenivå via Careiums integration och implementering av tekniken. Fördelarna är enorma: Minimerar risken för kritiska incidenter och livshotande situationer samtidigt som man sparar enorma ansträngningar och resurser under infrastrukturfel. Utan denna teknik kan kunderna tvingas aktivera sina krisplaner och säkerställa kommunikation med alla personer i deras vård.

Vårt rSIM är bakåtkompatibelt med de 100 000 Elizas vi har ute på våra marknader vilket möjliggör efterförsäljning på utvalda marknader och kommer att vara standardlösningen för Eliza-familjen, vilket ytterligare stärker Careiums position som innovations- och kvalitetsledare i branschen.

Med en organisk försäljningstillväxt på 8 procent under första halvåret och en EBIT-förbättring på 86 procent för samma period, bibehåller vi vår guidning. Även om det kan vara en utmaning att nå vårt tillväxtmål, är vi fast beslutna att uppnå högre tillväxt under andra delen av året, och i synnerhet under fjärde kvartalet.

Christian Walén,

Careium publicerar sin rapport för andra kvartalet 2024 fredagen den 12 juli 2024 kl. 08.00 (CEST). En livesänd rapportpresentation hålls samma dag kl. 12.00 (CEST) där vd och koncernchef Christian Walén presenterar rapporten. Webbsändningen nås på https://www.youtube.com/live/-a5NvD6RY0w

Presentation kommer att finnas tillgänglig på https://www.careium.com/en-gb/investors/financial-information/presentations2/.

Denna information är sådan information som Careium AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande fredagen den 12 juli 2024 kl. 08.00 (CEST).

Careium är idag en av marknadsledarna inom välfärdsteknik i Sverige, Norge, Storbritannien och Nederländerna. Den positionen innebär att Careium är en av de ledande aktörerna i Europa som tillhandahåller välfärdsteknikstjänster. Careiums innovativa lösningar förbättrar säkerheten, livskvaliteten och självständigheten för seniorer såväl i som utanför hemmet. För vårdgivaren betyder bolagets lösningar ökad effektivitet och möjlighet att lägga resurser på mer värdefulla aktiviteter. Careium är en av få aktörer som kan erbjuda hela kedjan med trygghetslarm, sensorer (fallsensorer, rökdetektorer, rörelsedetektorer, etc.), tillbehör (kameror, elektroniska lås, läkemedelsrobotar, etc.) och säker kommunikation med larmmottagning: bolaget tillhandahåller en komplett digital larmkedja. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.