Careium rapporterar fjärde kvartalet 2022

Sammanfattning av kvartalet

• Careiums nettoomsättning uppgick till 196,2 Mkr (162,3), en ökning med 20,9 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 145,1 Mkr (126,8) en ökning med 14,4 procent. Produktförsäljningen uppgick till 51,1 Mkr (35,5) en ökning med 43,9 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 39,4 procent (40,5).
  • Justerat rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 16,5 Mkr (1,0) exklusive omstruktureringskostnader om 3,3 Mkr. Inklusive omstruktureringskostnader uppgick EBIT till 13.2 Mkr (-0,4) med en rörelsemarginal om 6,8 procent (-0,2). Rörelseresultatet har därutöver påverkats positivt av poster av engångskaraktär med 7,2 Mkr.
  • Fritt kassaflöde uppgick till -53,4 Mkr (15,5).
  • Organiska tillväxten uppgick till 20,9 procent.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,35 kr (-0,04).

Sammanfattning januari-december

• Careiums nettoomsättning uppgick till 725,1 Mkr (587,5), en ökning med 23,4 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 550,8 Mkr (464,0) en ökning med 18,7 procent. Produktför-säljningen uppgick till 174,3 Mkr (123,5) en ökning med 41,1 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 37,8 procent (40,9).
  • Justerat rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 9,0 Mkr (11,5) exklusive omstruktureringskostnader om 24,8 Mkr. Inklusive omstruktureringskostnader uppgick EBIT till -15,8 Mkr (8,6) med en rörelsemarginal om -2,2 procent (1,5). Rörelseresultatet har därutöver påverkats positivt av poster av engångskaraktär med 19,1 Mkr.
  • Fritt kassaflöde uppgick till -87,1 Mkr (-70,9).
  • Organiska tillväxten uppgick till 16,6 procent.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,47 kr (0,19).
  • Ingen utdelning föreslås.

VD-ord

Careium avslutade sitt första fulla verksamhetsår som självständigt bolag med att fjärde kvartalet blev vårt starkaste kvartal hittills, såväl avseende nettoomsättning som rörelseresultat (justerat för jämförelsestörande poster), drivet av åtgärdsprogrammet för att transformera verksamheten. Försäljningen ökade med 21 procent i kvartalet och med 23 procent för helåret. Försäljnings-tillväxten stämmer väl överens med vår strategi att leverera innovativa och effektiva teknikdrivna välfärdslösningar.

I Norden växte tjänsteförsäljningen med 21 procent i kvartalet, tack vare nya och förnyade kontrakt i Sverige. Vi fortsatte även vår positiva utveckling i Centraleuropa med en tillväxt i tjänsteförsäljningen på 25%, drivet främst av nya anslutningar i Nederländerna. Produktförsäljningen i Storbritannien växte med 131 procent, vilket återspeglar den rådande omvandlingen från analoga till digitala lösningar.

Vårt rörelseresultat (EBIT) stärktes betydligt jämfört med både föregående års fjärde kvartal samt årets tredje kvartal och uppgick till 13,2 Mkr (-0,4). Omstruktureringskostnader, huvudsakligen som resultat av personalneddragningar, belastade rörelseresultatet med 3,3 Mkr. Rörelseresultatet påverkades positivt med 7,2 Mkr av upplösningar av reserver för tilläggsköpeskillingar. Rörelseresultatet exklusive transformationskostnader och andra jämförelsestörande poster för perioden uppgick till 9,3 Mkr. Trots det positiva resultatet var fritt kassaflöde negativt med 53.4 Mkr. Detta förklaras av en tillfälligt högre rörelsekapitalbindning då en hög försäljning mot slutet av kvartalet ökade kapital-bindningen i kundfordringar och även av leverantörsskulder som betalats ner under kvartalet.

Under kvartalet påbörjades utrullningen i Norge av digitala nycklar för hemtjänst, ett system som förenklar för vårdpersonal såväl som för brukare. Erbjudandet som åtföljs av egen mjukvara från Careium har rönt stort intresse i Norge och övriga Norden. En annan nylansering i fjärde kvartalet var den nya larmknappen Ellis, som är designad som ett smycke med syfte att minimera stigma, vilket ökar användandet och därmed säkerheten.

Den stärkta lönsamheten är resultatet av de åtgärder som vidtagits under kvartalet och tidigare under året. Efter en noggrann analys av verksamheten har en ny organisations-struktur implementerats. En sammanslagning av produkt- och teknikutveckling samt att region Övriga marknader organiserats under region Norden har skapat en mindre och mer sammansvetsad koncernledning och stärkt förutsättningarna för snabb förflyttning från beslut till handling. Effektivitetsvinster från organisationsföränd-ringarna har bidragit till resultatförbättringen under fjärde kvartalet.

I Storbritannien har vi anpassat storleken på organisationen och nått effektivitetsvinster genom att sammanslagningarna av tre larmcentraler till en tillvaratagits och att en ny ledning tillsatts. Resultatet från tjänsteverksamheten i Storbritannien förbättrades under slutet av kvartalet och viktiga nyckeltal för vår larmcentral fortsätter att förstärkas under första kvartalet 2023.

Givet de åtgärder vi vidtagit under kvartalet är målet att fortsätta denna positiva kurs med fortsatt lönsam tillväxt. En åldrande befolkning ger stora möjligheter för Careium att bidra till förändringen av äldreomsorgen. För närvarande finns betydande tillväxtmöjligheter i det digitala skiftet, med Storbritanniens beslut att bli helt digital i slutet av 2024 samt flera länders slutliga utfasning av 2G-nätverk.

Slutligen vill jag rikta ett stort tack till alla medarbetare i koncernen som arbetat hårt för att komma i mål med vårt åtgärdsprogram för att åter bli lönsamma och vara väl rustade inför framtiden.

Maria Khorsand,

Webcast

Careium publicerar sin rapport för fjärde kvartalet 2022 torsdagen den 16 februari 2023 kl. 8.00 (CET). Careiums rapport presenteras via en webbsänd telefonkonferens/audiocast som hålls kl. 11.00 (CET) samma dag, där vd och koncernchef Maria Khorsand presenterar rapporten och svarar på efterföljande frågor. Websändningen nås på https://ir.financialhearings.com/careium-q4-2022.

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor. https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=5009668

Presentation kommer att finnas tillgänglig på  https://www.careium.com/sv-se/investerare/ekonomisk-information/presentationer/.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maria Khorsand, vd och koncernchef, +46 (0)702 55 55 28

Mathias Carlsson, CFO, +46 (0)727 09 56 65

E-post : ir@careium.com

Denna information är sådan information som Careium AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande torsdagen den 16 februari 2023 kl. 08.00 (CET).

Careium är idag marknadsledare inom välfärdsteknik i Sverige och Norge samt en av de ledande aktörerna i Storbritannien och Nederländerna. Den positionen innebär att Careium är en av de ledande aktörerna i Europa som tillhandahåller välfärdsteknikstjänster. Careiums innovativa lösningar förbättrar säkerheten, livskvaliteten och självständigheten för seniorer såväl i som utanför hemmet. För vårdgivaren betyder bolagets lösningar ökad effektivitet och möjlighet att lägga resurser på mer värdefulla aktiviteter. Careium är en av få aktörer som kan erbjuda hela kedjan med trygghetslarm, sensorer (fallsensorer, rökdetektorer, rörelsedetektorer, etc.), tillbehör (kameror, elektroniska lås, läkemedelsrobotar, etc.) och säker kommunikation med larmmottagning: bolaget tillhandahåller en komplett digital larmkedja.