Careium rapporterar fjärde kvartalet 2023

• Careiums nettoomsättning uppgick till 199,4 Mkr (196,2), en ökning med 1,7 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 154,1 Mkr (145,1), en ökning med 6,2 procent. Produktförsäljningen uppgick till 45,3 Mkr (51,1), en minskning med 11,3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 16,7 Mkr (13,2), med en rörelsemarginal om 8,4 procent (6,7). Rörelseresultatet för 2022 påverkades positivt med 3,9 Mkr av poster av engångskaraktär.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 35,8 Mkr (-53,4).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,27 kr (0,35).

Sammanfattning januari-december

• Careiums nettoomsättning uppgick till 824,6 Mkr (725,1), en ökning med 13,7 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 614,8 Mkr (550,8), en ökning med 11,6 procent. Produktförsäljningen uppgick till 209,8 Mkr (174,3), en ökning med 20,4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 59,4 Mkr (-15,8), med en rörelsemarginal om 7,2 procent    (-2,2). Rörelseresultatet för föregående år påverkades negativt med 5,7 Mkr av poster av engångskaraktär.
  • Fritt kassaflöde uppgick till 61,9 Mkr (-87,1).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,56 kr (-0,47).

VD-ord

Careium avslutar 2023 som ett dynamiskt företag redo för framtiden, som har fullbordat vändningen. Höjdpunkter under fjärde kvartalet 2023 inkluderar starkt kassaflöde och stabil lönsamhet. Den lägre försäljningstillväxten under kvartalet återspeglar att vi i Storbritannien dels lämnar mindre lönsamma kontrakt och dels drabbats av förseningar i produktförsäljningen.

Careium omsatte 199,4 Mkr (196,2) under fjärde kvartalet, en ökning med 1,7 procent. Vi uppnådde en organisk tillväxt i tjänsteförsäljningen på 6,2 procent medan produktförsäljningen sjönk med 11,3 procent, fullt hänförlig till Storbritannien och dess beslut att förlänga tiden tills den analoga infrastrukturen stängs. Bruttomarginalen förbättrades till 40,2 procent (39,4) tack vare att vi avslutat mindre lönsamma kontrakt samt effektiviseringar. Rörelseresultatet, EBIT, ökade till 16,7 Mkr jämfört med 9,3 Mkr föregående år, justerat för jämförelsestörande poster. Rörelsemarginalen uppgick till 8,4 procent (6,7) i kvartalet.  Fritt kassaflöde ökade kraftigt till 35,8 Mkr (-53,4) i det fjärde kvartalet.

Under kvartalet nådde försäljningen 102,1 Mkr (93,2) i Norden, en tillväxt med 9,5 procent med en bruttomarginal på 37,8 procent (38,3), vilket indikerar fortsatt god utveckling. Försäljningen i Storbritannien och Irland var 67,5 Mkr (74,9), en minskning med 9,9 procent. Produktförsäljningen påverkades negativt jämfört med fjärde kvartalet 2022 av Storbritanniens beslut att skjuta upp nedläggningen av analog infrastruktur, vilket bromsar kundernas brådska att ersätta produkter. Tidsplanen för förlängningen, driven av den brittiska regeringen tillsammans med brittiska telekomföretag, är ännu okänd och Careium är en industrirepresentant i relevanta kommittéer för att kunna påverka processen. Dessutom drabbades Storbritannien av tekniska problem relaterade till infrastrukturen för telekommunikation och de protokoll som Careium-produkter använder, vilka löstes under kvartalet. Storbritannien och Irland levererade en bruttomarginal på 38,2 procent (35,2), som ett resultat av det pågående effektiviseringsarbetet.

Nederländerna levererade en försäljning på 17,1 Mkr (17,4), en minskning med 1,8 procent med en bruttomarginal på 57,0 procent (54,8) och en förbättrad lönsamhet under kvartalet. Försäljningen på Övriga marknader (Tyskland och Frankrike) uppgick till 12,8 Mkr (10,7), en ökning med 19,3 procent, vilket speglar det ökade fokuset på den outnyttjade potentialen i regionen, med en bruttomarginal på 47,3 procent (53,4), på grund av produktmixen och fokus på tillväxt.

För helåret uppnådde Careium en försäljning på 824,6 Mkr (725,1) med 13,7% organisk tillväxt och rörelseresultat, EBIT, på 59,4 Mkr (-15,8), en ökning med 476,9 procent, motsvarande en rörelsemarginal på 7,2 procent (-2,2). Det fria kassaflödet uppgick till 61,9 Mkr (-87,1). Nettoskulden vid årets slut uppgick till 194,3 Mkr (253,6), en minskning med 23,4%.

För helåret 2024 förväntas Careium uppnå en organisk försäljningstillväxt på mellan 12 och 15 procent. Parallellt med denna kraftiga försäljningsökning förväntar vi en förbättring av vår EBIT. Vi kommer att bygga vidare på den dynamik och den solida plattform som Careium nu har. Drivkrafterna för 2024 prognosen inkluderar ytterligare integration för effektivitet och att komma närmare kunderna med en ny kommersiell funktion. Vi fortsätter att investera i ett utökat erbjudande som omfattar både hårdvara och mjukvara och nya partnerskap.

Jag vill tacka alla anställda, kunder och aktieägare för förtroendet, beslutsamheten och engagemanget att genomföra en anmärkningsvärd vändning under 2023 och de goda utsikterna för 2024.

Christian Walén,

Careium publicerar sin rapport för fjärde kvartalet 2023 torsdagen den 15 februari 2024 kl. 8.00 (CET). En livesänd rapportpresentation hålls samma dag kl. 10.00 (CET) där vd och koncernchef Christian Walén presenterar rapporten. Webbsändningen nås på https://youtube.com/live/3TLrTIbtBVQ?feature=share.

Presentation kommer att finnas tillgänglig på https://www.careium.com/en-gb/investors/financial-information/presentations2/.

Denna information är sådan information som Careium AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande torsdagen den 15 februari 2024 kl. 08.00 (CET).