Careium rapporterar första kvartalet 2022

• Careiums nettoomsättning uppgick till 178,5 Mkr (138,0), en ökning med 29,4 procent.Tjänsteförsäljningen uppgick till 139,4 Mkr (112,6) en ökning med 23,8 procent.Produktförsäljningen uppgick till 39,1 Mkr (25,4) en ökning med 54,2 procent.
  • Justerat rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -3,4 Mkr (5,5) exklusive omstruktureringskostnader om 20,9 Mkr vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,9 procent (4,0). Rörelseresultatet har utöver det belastats med kostnader av engångskaraktär om 6,9 Mkr. Inklusive omstruktureringskostnader uppgick EBIT till -24,3 Mkr (5,2) med en rörelsemarginal på -13,6 procent (3,8).
  • Fritt kassaflöde före rörelseförvärv var 4,5 Mkr (-22,5).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,83 kr (0,16)

Vd-ord

Vi startade året med en fortsatt positiv försäljningsutveckling med en omsättning som uppgick till 178,5 miljoner kronor. Försäljningen under föregående kvartal var den högsta i Careiums historia och vi kan med glädje meddela att årets första kvartal slår nya försäljningsrekord. Arbetet med att öka den organiska tillväxten har gett resultat och uppgick i kvartalet till 18,4 procent. Vi har sett en bra utveckling på alla våra geografiska marknader med en ökad försäljning inom både tjänster och produkter. I Norden fortsätter vi att göra stora framsteg där vi i kvartalet vunnit och implementerat ett antal nya avtal. I Storbritannien har vi under kvartalet haft en stark produktförsäljning och vi ser en ökad efterfrågan på digitala trygghetslarm på marknaden, helt i linje med den transformation marknaden håller på att genomgå.

Bruttomarginalen i kvartalet uppgick till 39,2 procent, en god marginal under de förhållanden och den situation vi befinner oss i. Vi har under kvartalet haft fortsatta utmaningar i leveranskedjan med höga frakt- och komponentkostnader. Förutom det har våra marknader fortsatt varit drabbade av pandemin med högre kostnader för tjänsteleveransen på grund av hög sjukfrånvaro och ett högt tryck i våra larmcentraler. Trots det har vi lyckats upprätthålla servicenivån i vår tjänsteleverans.

Under kvartalet lanserade vi ett flertal nya produkter, bland annat smarta detektorer för en säkrare miljö i hemmet. Vi har även släppt vår välfärdshubb Eliza S, som vi redan under kvartalet rullade ut till våra första kunder. Eliza S är en slimmad version av Careiums flaggskepp – den digitala välfärdshubben Eliza. Den är utvecklad och byggd på samma kraftfulla plattform och är kompatibel med sensorer för dagens och framtidens välfärdsteknik. Jag är stolt över att kunna presentera denna produkt som är både framtidssäkrad och uppfyller de höga kraven inom välfärdsteknik. Vi har även versionen för externa kunder av vår plattform klar som vi nu börjar ta ut till marknaden.

Under föregående kvartal kommunicerade vi om utmaningarna i Storbritannien och den omstrukturering vi inlett av regionen. Omstruktureringen syftar till att slutföra integrationen av bolagets förvärv och skapa en långsiktig lönsamhet. Vi har i kvartalet genomfört ett antal aktiviteter där vi bland annat konsoliderat våra kontor från tre till två för att kunna arbeta mer integrerat. Sammanslagningen har inneburit ca 5,5 miljoner i omstruktureringskostnader som belastar resultatet i kvartalet. Förutom detta har vi stärkt ledningen i Storbritannien och rekryterat en ny försäljningschef och en ny verksamhetschef för tjänsteleveransen. Vi har även i kvartalet fortsatt med implementeringen av ett gemensamt system för vår tjänsteleverans i regionen. Omstruktureringen förväntas ge en resultatförstärkning med ca 35–40 miljoner på årsbasis och de estimerade transformationskostnaderna under 2022 uppgår till 15–20 miljoner varav 12,4 miljoner har belastat första kvartalet. Resterande kostnader förväntas tas under Q2-Q3. I samband med omstruktureringsarbetet har vi gjort en granskning av förfallna kundfordringar där vi bedömer att risken för kundförluster är hög. Granskningen resulterade i en nedskrivning av kundfordringarna i regionen om ca 15 miljoner.

Vi är djupt oroade över kriget i Ukraina och våra tankar går till de människor som drabbats av kriget. Vi som företag har gjort en donation till UNHCR för att bidra till att ge livräddande skydd till familjer som tvingats fly sina hem. Vi ser inga direkta effekter på Careiums verksamhet men fortsätter att följa utvecklingen noggrant.

Vi lämnar nu vårt första kvartal som självständigt bolag bakom oss där vi tagit ytterligare steg mot ett att bli marknadsledare inom välfärdsteknik i Europa. Vi har i kvartalet publicerat vår års- och hållbarhetsredovisning där ni kan läsa mer om vårt arbete för att skapa en tryggare och bättre omsorg.

Careiums rapport presenteras via en webbsänd telefonkonferens som hålls fredagen den 29 april kl. 10.00 (CEST) där vd och koncernchef Carl-Johan Zetterberg Boudrie presenterar rapporten. Webbsändningen nås på https://tv.streamfabriken.com/careium-q1-2022. Presentationsmaterialet finns tillgängligt på Careiums finansiella webbplats https://www.careium.com/sv-se/investerare.

Telefonnummer:
Sverige: +46 8 50 55 83 56
Storbritannien: +44 33 33 00 92 60
USA: +1 63 19 13 14 22
PIN: 15597708#

Denna information är sådan information som Careium AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande fredagen den 29 april 2022 kl. 8.00 (CEST).

Citat

Det första kvartalet levererade en stark organisk tillväxt och vi har sett en bra utveckling på alla marknader
Vd & koncernchef, Carl-Johan Zetterberg Boudrie