Careium rapporterar första kvartalet 2023

Sammanfattning av kvartalet

• Careiums nettoomsättning uppgick till 194,0 Mkr (178,5), en ökning med 8,7 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 142,5 Mkr (139,4) en ökning med 2,2 procent. Produktförsäljningen uppgick till 51,6 Mkr (39,1) en ökning med 31,9 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 38,9 procent (39,2).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,3 Mkr (-24,3) med en rörelsemarginal om 3,8 procent (-13,6). Rörelseresultatet var inte påverkat av omstruktureringskostnader eller poster av engångskaraktär (-27,8).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 28,2 Mkr (4,5).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,23 kr (-0,82).
  • Christian Walén tillträdde som verkställande direktör den 27 mars 2023.
  • Den 23 mars 2023 drabbades Careium av en cyberattack som orsakade ett 18 timmars serviceavbrott som påverkade bolaget trygghetslarm i Sverige. Utredningsarbetet påvisar en personuppgiftsincident enligt GDPR av begränsad karaktär. Careium återfick full kontroll över verksamheten efter avbrottet och har arbetat tillsammans med kunder och myndigheter under hela processen.

VD-ord

Som ny VD är det omöjligt att inte bli glad över den potential, relevans och värde som Careium tillför för individer och samhällen. Potentialen är obestridlig med vår position som ett innovativt teknikföretag inom både mjukvara och hårdvara, kombinerat med ett starkt engagemang för kvalitet inom vårdtjänster samt hög nivå av förtroende och uppskattning från våra kunder. Utöver detta, talar den förändrade västerländska demografin med växande äldre befolkningar, ökat behov av innovation inom vård och sjukvård för att balansera kostnaderna och den snabba nedstängningen av analog infrastruktur i hela EU mycket för Careiums framtid på kort- och lång sikt.

Careium genererade en nettoomsättning på 194,0 Mkr (178,5), en ökning med 8,7 procent. Bruttomarginalen låg kvar på 38,9 procent (39,2) samtidigt som vi uppnådde en markant ökad EBIT på 7,3 Mkr (-24,3), med en rörelsemarginal på 3,8 procent (-13,6). Den organiska tillväxten fortsatte med en ökning på 2,2 procent för tjänster och en ökning på 31,9 procent i produktförsäljning, vilket speglar styrkan i vår produktportfölj. Det fria kassaflödet växte till 28,2 Mkr (4,5) som ett resultat av förbättrad lönsamhet och minskning av rörelsekapitalet, vilket visar vårt arbete mot en starkare finansiell ställning.

Från och med i år kommer vi att redovisa resultat på olika marknader för att främja större transparens. Var medveten om att olika marknader har olika affärsmodeller, vilket påverkar jämförelser mellan regionerna. Under kvartalet uppgick försäljningen i Norden till 89,6 Mkr (82,3), en tillväxt på 8,9 procent och nådde en bruttomarginal på 38,1 procent (38,5), vilket tyder på en stabil utveckling. Försäljningen i Storbritannien uppgick till 78,1 Mkr (69,4), en tillväxt på 12,6 procent med en bruttomarginal på 34,0 procent (35,8). Produktförsäljningen var fortsatt stark i Storbritannien. Nederländerna levererade en försäljning på 17,4 Mkr (15,5), en tillväxt på 12,4 procent med en bruttomarginal på 58,6 procent (53,2). Försäljningen i region Övriga marknader (Tyskland och Frankrike) uppgick till 9,0 Mkr (11,4) med en bruttomarginal på 52,7 procent (46,4). Med viss motvind relaterad till komponentkostnader och säsongseffekter fortfarande i spel – året har fått en bra start.

Med vårt mål inställt på fortsatt lönsam tillväxt, som vårt åtgärdsprogram har levererat, är det nu dags att gå in i nästa fas med fler förbättringar på såväl medellång som lång sikt för att realisera verksamhetens potential. Under de kommande kvartalen kommer fokus att ligga på att driva digitalisering, öka effektiviteten och gå mot en mer integrerad verksamhet till förmån för kunder, anställda och aktieägare. Nästa fas av vår affärsomvandling börjar nu.

Under slutet av kvartalet var Careium Sweden målet för en cyberattack som tvingade fram avbrott i våra tjänster. Vår beredskap, beslutsamma agerande och samarbete med juridiska-, cyber- och teknikpartners gjorde att tjänsterna kunde återupptas samma dag. Careium har haft en nära dialog med alla sina berörda kunder och stöttat dem under hela återställningsfasen och den forensiska utredningen. Då ingen helt kan skydda sig från attacker som denna – vill jag tacka teamet som arbetat obevekligt för att lösa situationen.

Avslutningsvis är jag mer än imponerad av att möta Careiums ledare, team och anställda som alla visar stort engagemang för Careiums vision att möjliggöra rika och säkra liv via våra högkvalitativa tjänster och innovativ teknologi. Jag är glad över att leda ett företag som ligger i framkant när det gäller att tackla en av västvärldens största utmaningar – förändrad demografi, utmaningar för vård/sjukvårdssystem och övergången från analogt till digitalt. Nu kör vi!

Christian Walén,

Webcast

Careium publicerar sin rapport för första kvartalet 2023 torsdagen den 27 april 2023 kl. 8.00 (CET). Careiums rapport presenteras via en webbsänd telefonkonferens/audiocast som hålls kl. 10.00 (CET) samma dag, där vd och koncernchef Christian Walén presenterar rapporten och svarar på efterföljande frågor. Websändningen nås på https://ir.financialhearings.com/careium-q1-2023.

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Presentation kommer att finnas tillgänglig på  https://www.careium.com/sv-se/investerare/ekonomisk-information/presentationer/.

För mer information vänligen kontakta:

Christian Walén, vd och koncernchef, +46 (0) 739 09 59 65

Mathias Carlsson, CFO, +46 (0) 727 09 56 65

E-post : ir@careium.com

Denna information är sådan information som Careium AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande torsdagen den 27 april 2023 kl. 8.00 (CET).

Careium är en av de ledande aktörerna inom välfärdsteknik i Europa. Careiums innovativa lösningar förbättrar säkerheten, livskvaliteten och självständigheten för seniorer såväl i som utanför hemmet. Careium tillhandahåller sina tjänster till ca 400 000 seniorer i Sverige, Norge, Storbritannien, Nederländerna, Tyskland och Frankrike. Merparten av alla dessa seniorer är kopplade till någon av Careiums fyra larmcentraler i Sverige, Norge och Storbritannien där cirka 25 000 larm hanteras varje dag av våra 600 anställda i våra larmcentraler. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.