Careium rapporterar tredje kvartalet 2022

• Careiums nettoomsättning uppgick till 175,9 Mkr (140,2), en ökning med 25,5 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 134,3 Mkr (111,5) en ökning med 20,4 procent. Produktförsäljningen uppgick till 41,7 Mkr (28,7) en ökning med 45,2 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -18,2 Mkr (-2,1) med en rörelsemarginal om -10,3 procent (-1,5). Rörelseresultatet har påverkats negativt av poster av engångskaraktär med -2,2 Mkr.
  • Fritt kassaflöde var -34,2 Mkr (-35,7).
  • Organiska tillväxten uppgick till 18,6 procent.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,67 kr (-0,09).

Sammanfattning januari-september

• Careiums nettoomsättning uppgick till 528,9 Mkr (425,1), en ökning med 24,4 procent. Tjänsteförsäljningen uppgick till 405,7 Mkr (337,9) en ökning med 20,1 procent. Produktförsäljningen uppgick till 123,2 Mkr (87,3) en ökning med 41,2 procent.
  • Justerat rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -7,6 Mkr (10,6) exklusive omstruktureringskostnader om 21,5 Mkr. Inklusive omstrukturerings-kostnader uppgick EBIT till -29,1 Mkr (9,1) med en rörelsemarginal om -5,5 procent (2,1). Rörelseresultatet har därutöver påverkats positivt av poster av engångskaraktär med 11,9 Mkr.
  • Fritt kassaflöde var -33,7 Mkr (-85,9).
  • Organiska tillväxten uppgick till 14,9 procent.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,82 kr (0,24).

VD-ord

Careium strävar efter att bli marknadsledande inom välfärdsteknik i Europa. Under tredje kvartalet ökade omsättningen markant med 25,5 procent jämfört med föregående år och vår organiska tillväxt var 18,6 procent.

I Sverige fortsätter vi att vinna och implementera nya kontrakt lönsamt och uppnådde en tillväxt med 36,4 procent i Norden med en ny högsta notering i antal anslutningar till våra larmcentraler. Region Storbritannien och Irland uppvisade en fortsatt stark produktförsäljning drivet av en ökad efterfrågan på digitala trygghetslarm. Regionens produktförsäljning ökade med 58,8 procent jämfört med föregående år medan tjänsteförsäljningen minskade med 17,5 procent i Storbritannien.

Vi stärker och vidareutveckla vårt erbjudande inom välfärdsteknik. Applikationer för att involvera vänner och familj i vårdkedjan är prioriteringar hos både direktkunder och brukare för att skapa en starkare, tryggare och mer inkluderande vård och omsorg. Vi är stolta att vi under kvartalet framgångsrikt lanserat appen i-care® plus (tillgänglig på App Store och Google Play) som kopplar samman användare, vårdgivare och anhöriga. Detta är glädjande då appen ger sinnesro med förbättrad kommunikation inom vårdkedjan, ny funktionalitet samt viktiga tids- och kostnadsbesparingar.

Bruttomarginalen i det tredje kvartalet uppgick till 34,8 procent, vilket var lägre än föregående kvartal och samma period ifjol. Framförallt höga kostnader i den brittiska verksamheten, för att säkerställa kvalitet i tjänsteleveransen, fortsatte att tynga bruttomarginalen. Höga frakt- och komponentkostnader påverkar fortsatt marginalen negativt liksom under kvartalet en betydande försvagning av den svenska kronan.

Careium har en mindre cyklisk verksamhet med en stor andel återkommande intäkter på kontraktsbasis. Dock har prishöjningar, som är reglerade i kontrakten, en förskjutning då de baseras på föregående års kostnadsutveckling. En stor del av de ökade kostnader som vi drabbats av under året kommer att justeras under början av nästa år i samband med de kontraktsmässiga prisjusteringarna vi utför.

Rörelseresultatet exklusive transformationskostnader och andra jämförelsestörande poster uppgick till -16,0 Mkr. Utmaningarna i Storbritannien fortsatte tynga koncernens lönsamhet. Trots insatserna under året tar omställningen längre tid än beräknat. Många åtgärder vidtas nu för att driva operativ effektivitet i tjänsteleverans och administrativa funktioner. Under året har vi koncentrerat vår verksamhet till en enda plats i Blackburn, implementerat en enhetlig plattform för larmhantering, börjat säga upp olönsamma kundkontrakt och förstärkt ledningsgruppen. Under slutet av kvartalet började vi se resultat av effektiviseringarna.

Vårt övergripande fokus kommer fortsatt att vara att driva på transformationen av den brittiska verksamheten och att samtidigt säkerställa de resultatförbättringar som identifierats i den övriga koncernen. Ambitionerna är fortsatt att, med de kommunicerade transformationskostnaderna, nå en resultatförstärkning om ca 60-80 Mkr på årsbasis vid årsskiftet 2022/2023.

När jag nu som avgående VD lämnar över stafettpinnen vill jag rikta ett tack våra kompetenta och drivna medarbetare runtom i koncernen, som utvecklar Careium till marknadsledare inom välfärdsteknik i Europa.

Carl-Johan Zetterberg Boudrie,
Vd och koncernchef

Careium publicerar sin rapport för tredje kvartalet 2022 fredagen den 21 oktober 2022 kl. 8.00 (CET). En webbsänd telefonkonferens/audiocast hålls kl. 10.00 (CET) samma dag där vd och koncernchef Carl-Johan Zetterberg Boudrie presenterar rapporten och svarar på efterföljande frågor.

Webbsändningen nås via Careiums finansiella webbplats www.careium.com/sv-se/investerare eller via

https://ir.financialhearings.com/careium-q3-2022. Presentationen hålls på engelska.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring något av nedan nummer:

Sverige: +46 8 505 58 369

Storbritannien: +44 333 300 9270

USA: +1 646 722 4904

Presentation kommer att finnas tillgänglig på www.careium.com/sv-se/investerare snarast efter rapportens offentliggörande. Webbsändningen kommer att finnas tillgänglig på samma adress efter livesändningen.

Denna information är sådan information som Careium AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande fredagen den 21 oktober 2022 kl. 08.00 (CET).

Citat

Vår verksamhet går bra, särskilt i Sverige, men transformationen av den brittiska verksamheten är fortsatt pågående
Vd & koncernchef, Carl-Johan Zetterberg Boudrie