Kommuniké från Careium AB:s (publ) årsstämma 2022

Careiums årsstämma hölls den 29 april 2022. Med stöd av tillfälliga lagregler genomfördes stämman enligt ett s.k. poströstningsförfarande, utan fysiskt deltagande.

Vid årsstämman beslutades bland annat följande:

• att fastställa resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning för verksamhetsåret 2021;
  • att godkänna ersättningsrapport;
  • att utdelning inte ska lämnas i enlighet med styrelsens förslag;
  • att bevilja ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktören för verksamhetsåret 2021;
  • att styrelsen i enlighet med valberedningens förslag ska bestå av sex (6) styrelseledamöter utan suppleanter;
  • att styrelsearvode, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, i enlighet med valberedningens förslag ska utgå med 600 000 kronor till styrelsens ordförande, 350 000 till styrelsens vice ordförande samt 250 000 kronor till var och en av i bolaget ej anställd ledamot. Ersättning för utskottsarbete beslutades utgå enligt följande: ordförande revisionsutskott 80 000 kronor, ledamot av revisionsutskott 40 000 kronor, ordförande kompensationsutskott 60 000 kronor, ledamot kompensationsutskott 30 000 kronor.
  • att i enlighet med valberedningens förslag genom omval utse Lennart Jacobsen, Cecilia Ardström och Towa Jexmark och nyval av Stefan Berg, Kai Tavakka och Christian Walén till ordinarie styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Lennart Jacobsen valdes till styrelseordförande;
  • att arvode till revisor, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska utgå enligt av bolaget godkänd räkning;
  • att i enlighet med valberedningens föreslå omval av det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Som huvudansvarig revisor har Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB för avsikt att utse den auktoriserade revisorn Johan Rönnbäck;
  • att godkänna valberedningens förslag till beslut om principer för utseende av valberedning;
  • att godkänna styrelsens förslag till beslut om bemyndigande avseende nyemission av aktier;
  • att godkänna styrelsens förslag till beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut finns tillgängliga på Careium AB (publ):s hemsida, där även en presentation av samtliga styrelseledamöter finna att tillgå, https://www.careium.com/sv-se/investerare/corporate-governance/general-meeting/