Lena Munkhammar ny VD för Carema Sjukvård

Report this content

Lena Munkhammar tillträdde i dag den 5 mars som ny VD för Carema Sjukvård. Hon är i grunden läkare och kommer närmast från en tjänst som affärsområdeschef på INOM, ett företag som bedriver psykiatri och psykosocialt förändringsarbete.

”Lena Munkhammars unika bakgrund med tunga vårduppdrag i kombination med erfarenhet från det privata näringslivet gör att hon känns oerhört rätt för den här utmaningen”, säger Fredrik Gren, VD för Carema Sjukvårds moderbolag Ambea.

Lena Munkhammar är läkare i grunden med tre specialiteter – neurologi, allmän internmedicin och geriatrik. Hon har oavsett uppdrag alltid fortsatt sin läkarmottagning några timmar i veckan. Lena har innehaft ett flertal olika högre befattningar inom sjukvården som sjukhusdirektör för Gävle sjukhus, verksamhetschef inom geriatrik samt hennes senaste uppdrag som affärsområdeschef för den privata vårdkoncernen INOM.

Förutom bakgrunden i vården har Lena har också varit VD för mediekoncernen GävleTidningar AB som äger lokaltidningarna Gefle Dagblad och Arbetarbladet samt haft ett årslångt uppdrag som prefekt för den ekonomiska institutionen på Högskolan i Gävle. Hon har även en bred facklig bakgrund bland annat som ordförande för läkarna i Gävleborgs län och som ledamot i Sveriges Läkarförbunds centralstyrelse.

”Det ska bli oerhört spännande och utmanande att få leda Carema Sjukvård. Det jag hittills sett av företaget är medarbetare med stort engagemang och kompetens, som brinner för det de gör. Eftersom jag själv är läkare känns det extra roligt och intressant att börja här och jag gör det med stor ödmjukhet inför uppdraget”, säger Lena Munkhammar.

Andreas Berggren som tidigare utsetts som VD kommer inte att tillträda som tidigare aviserats.

”Andreas har en mycket attraktiv erfarenhet och är en erkänt duktig ledare. Men han och jag har kommit överens om att förutsättningarna är annorlunda nu än när han rekryterades i somras och han accepterar ledningens beslut. Vi behöver en person med en annan bakgrund och medicinsk ledarkompetens”, säger Fredrik Gren.

För mer information, kontakta:

Fredrik Gren, VD Ambea, telefon 0705-116499

Lena Munkhammar, VD Carema Sjukvård, telefon 0705-551279