Regionens politiker får sina lungor kontrollerade vid fullmäktigemötet i Vänersborg

Report this content

Hur mycket luft har egentligen Västra Götalandsregionens politiker i lungorna? Det ska mätas vid det kommande mötet med Regionfullmäktige i Regionens Hus i Vänersborg nu på tisdag den 16 mars. På plats finns personal från lungsjukvården inom norra delen av länet samt från Carema Vårdcentral i Uddevalla, med en spirometer.

Liksom vid motsvarande möte i fjol ges både politiker och allmänhet möjlighet att testa sin lungkapacitet med spirometri i samband med mötet. Detta genom ett samarbete mellan läkemedelsföretaget Astra-Zeneca, lungsjukvården och Carema Vårdcentral i Uddevalla. Astma-KOL-sjuksköterska Ritva Stubelius från Carema Vårdcentral är samordnare för astma-KOL-nätverket i Västra Götaland och hon är en av dem som utför spirometri i samband med mötet. Undersökningen går till så att man får blåsa i spirometern, som då mäter lungkapaciteten. På så sätt kan man i ett tidigt skede upptäcka sjukdomar som astma och KOL, kronisk obstruktiv lungsjukdom, som främst drabbar rökare. Regionfullmäktige är med sina 149 ledamöter regionens "riksdag". Ledamöterna har valts direkt av regionens invånare i samband med ordinarie riksdagsval. Regionfullmäktiges möten är öppna för allmänheten och några intresserade brukar alltid ta tillfället i akt att följa mötena. Nu finns alltså även chansen att få sina lungor testade.

Taggar: