KG Knutsson satsar på heltäckande tredjepartslogistiklösning

Report this content

Genom dotterbolaget SNLog AB har KG Knutsson gett sig in på tredjepartslogistikmarknaden med ambitionen att bli en komplett logistikpartner. För att stödja denna insats har företaget satsat på en IT-lösning från IT-leverantören CargoIT.

KG Knutsson har nyligen startat upp verksamhet för tredjepartslogistik genom företaget SNLog AB. Företaget och lagret är strategiskt placerat i Sollentuna längs E4 och har därmed nära till både Arlanda och Stockholms innerstad. Michael Brauer, vd för SNLog AB, förklarar anledningen bakom initiativet:

– KG Knutsson ser att det finns potential inom tredjepartslogistik och att det är en marknad som kontinuerligt växer. Vidare ser vi också att det finns ett stort behov hos kunderna att få en heltäckande logistikpartner som kan hjälpa kunden med allt från lagerhållning, hantering och distribution till e-handel. Vår ambition är att vara just den partnern.

CIS 3PL

För att kunna vara en komplett logistikpartner sökte SNLog AB efter ett flexibelt IT-system där kunder aktivt kan arbeta i systemet.

– Vårt val föll på det webbaserade systemet CIS 3PL från CargoIT då det är ett specialanpassat lagersystem för just tredjepartslogistik. En av de absolut viktigaste sakerna som ville ha ut av vårt lagersystem är att våra kunder ska kunna tillåtas tillträde till systemet och i realtid kunna se sin lagerstatus och avisera intag och uttag, berättar Michael Brauer och tillägger:

– Genom denna lösning så flyttar man lagerhanteringen närmare kunden igen och minimerar administrationen, samtidigt som vår kund kan ge sina kunder en bättre service.

För att kunna bli en komplett logistikpartner har SNLog AB valt att även koppla e-handelslösningar direkt till lagersystemet.

– Med vår IT-lösning kan vi erbjuda våra kunder tillgång till en av marknadens absolut modernaste e-handelslösningar och hjälp att sätta upp en butik på nätet. Tillsammans med kunden kan vi sedan hjälpa till att administrera kundens e-butik och med automatik hålla denna uppdaterad med korrekta lagersaldon, säger Michael Brauer.

IT-system kritiskt

Vikten av att ha ett flexibelt IT-system om man vill vara en konkurrenskraftig tredjepartslogistiker kan inte betonas nog.

– För att kunna konkurrera inom tredjepartslogistik gäller det att man vågar anamma ny teknik och att man har total kontroll på sina varuflöden. Ett funktionellt och lättarbetat IT-system är därför ett måste, förklarar Björn Wiklund, vd på CargoIT.

Richard Ohlsson, försäljnings- och marknadschef, CargoIT, 08-594 936 56

CargoIT AB, 08-594 806 30, www.cargoit.se, info@cargoit.se