CargoSpace24 får stöd från Energimyndigheten till digital matchningstjänst för godstransporter

Report this content

Det svenska företaget CargoSpace24 har beviljats ett ekonomiskt tillskott om 4,7 miljoner kronor i form av stödpengar från Energimyndigheten. Stödet möjliggör för företaget att ytterligare nå ut på marknaden, samt vidareutveckla sina digitala tjänster. Genom att ledig kapacitet i lastbilar utnyttjas på ett bättre sätt effektiviseras hela transportbranschen och energianvändningen minskar.

– Vi är mycket tacksamma för det ekonomiska stödet från Energimyndigheten och ser det som ett erkännande av vår affärsidé. Vår digitala tjänst ligger rätt i tiden och sätter fokus på miljön för en bättre framtid, säger Jan Helge, VD CargoSpace24.

Enklare arbetsmetoder och ökad lönsamhet

Plattformen förenklar och kompletterar befintliga arbetsmetoder och ökar lönsamheten för alla parter. Med digital teknik matchas köpare och säljare av frakt för att bättre utnyttja ledig kapacitet. Tack vare stödet från Energimyndigheten kommer nu dessutom ytterligare tjänster utvecklas, t ex ett miljöverktyg som redovisar miljöbelastningen på ett bättre sätt.

– CargoSpace24 är helt oberoende och de enda på marknaden som visar bilarna i närområdet, vilken laststatus de har samt nästa destination. Transportören kan enkelt och i realtid erbjuda transportköparen sin lediga kapacitet för gods som ska till samma plats. Antalet lastbilar på våra vägar, som åker helt tomma eller med ledig kapacitet kommer att minska med vår digitala tjänst, tillägger Jan Helge.

Energimyndighetens beslut har föregåtts av en total genomlysning av CargoSpace24s digitala tjänster och dess funktioner. Under nio månader har Energimyndigheten och dess jurister kritiskt granskat bolagets affärs-, marknadsplaner, budgetar, avtal etc. Beslutet att ge stödpengar är ett klart erkännande från Energimyndigheten att CargoSpace24´s digitala tjänster för transportnäringen är helt rätt i tiden och med miljö i fokus.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Helge
CargoSpace24 AB
E-post: jan.helge@cargospace24.eu

CargoSpace24
är en digital plattform för transporter som i realtid matchar behov av transport inom Europa med ledig transportkapacitet. CargoSpace24 är den första oberoende digitala plattformen i Europa där transportköpare kan se och boka ledig kapacitet nära lastpositionen direkt i datorn, mobilen eller surfplattan. Plattformen är lätt att använda och effektiviserar flödet av transporter i Europa, vilket leder till minskad miljöpåverkan och ökad lönsamhet för transportörer och transportköpare. För transportköparen betyder CargoSpace24 effektivare och billigare transporter, för transportören innebär plattformen högre intäkter och ökad fyllnadsgrad och för miljön leder den till färre kilometer med tomdragning. www.cargospace24.eu  info@cargospace24.eu

Om Energimyndighetens affärsutvecklingsstöd

Energimyndigheten erbjuder små, innovativa företag med tillväxtfokus ett riktat affärsutvecklingsstöd som kallas bidrag med begränsad royalty.
Energimyndigheten finansierar affärsidéer som är skalbara, innebär kundnytta och löser ett tydligt problem på marknaden. Ett av kraven är att idén bidrar till att minska energianvändningen eller ökar produktion av förnybar energi och gärna och att förutsättningar finns för att driva företaget mot lönsamhet och tillväxt.
För mer info om Energimyndigheten, se
www.energimyndigheten.se

Taggar: