Beslut vid extra bolagsstämma i Carl Lamm AB

Extra bolagsstämma i Carl Lamm AB (”Carl Lamm”) den 7 april 2008 beslutade enhälligt att ge styrelsen i uppdrag att, om styrelsen finner det ändamålsenligt, vidta erforderliga åtgärder för genomförande av en transaktion som är utformad väsentligen enligt nedan och som kan komma att medföra kostnader för Carl Lamm (”Transaktionen”).

Transaktionen avses genomföras genom att ett vilande bolag (”Carl Lamm Holding”) utanför Carl Lamm-koncernen, med ett aktiekapital om lägst 500 000 kronor, skall uppta banklån eller annan lämplig finansiering på marknadsmässiga villkor om upp till cirka 300 miljoner kronor och lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Carl Lamm att överlåta samtliga aktier i Carl Lamm till Carl Lamm Holding. Erbjudandet avses utformas så att aktieägarna erbjuds att för en viss andel av sina aktier erhålla kontanter och för resterande andel erhålla nya aktier i Carl Lamm Holding. De nya aktierna i Carl Lamm Holding kommer därmed att berättiga till en ägarandel i Carl Lamm Holding som vid full anslutning i erbjudandet motsvarar den andel som aktieägaren hade i Carl Lamm dessförinnan. Erbjudandet från Carl Lamm Holding avses vara förenat med sedvanliga, frånfallbara villkor, bland annat att Carl Lamm Holding blir ägare till mer än 90 procent av aktierna i Carl Lamm. Om transaktionen ej genomförs kan Carl Lamm komma att belastas med kostnader upp till 10 miljoner kronor. Transaktionen kan eventuellt komma att innefatta att Carl Lamms befintliga personaloptionsprogram eller ett optionsprogram med motsvarande villkor överförs till Carl Lamm Holding.

Transaktionen innebär, om den genomförs, en rekapitalisering av den koncern i vilken Carl Lamm ingår. Enligt styrelsens bedömning ligger en sådan rekapitalisering i Carl Lamms och dess aktieägares intresse.