• Carl Lamm/

Carl Lamm initierar rekapitalisering – Carl Lamm Holding AB erbjuder att förvärva samtliga aktier i Carl Lamm AB

Som ett led i rekapitaliseringen av Carl Lamm AB (publ) (”Carl Lamm”) lämnar Carl Lamm Holding AB (publ) (”Carl Lamm Holding”) härmed ett rekommenderat erbjudande till aktieägarna i Carl Lamm om förvärv av samtliga utestående aktier i Carl Lamm (”Erbjudandet”). Aktierna i Carl Lamm är noterade på OMX Nordiska Börs Stockholm.

Sammanfattning av Erbjudandet
• Erbjudandet är ett led i genomförandet av rekapitaliseringen av Carl Lamm i enlighet med beslut vid extra bolagsstämma i Carl Lamm den 7 april 2008.
• Rekapitaliseringen genomförs genom att Carl Lamm Holding, som är ett vilande bolag utanför Carl Lamm-koncernen, inom ramen för Erbjudandet upptar bankfinansiering om högst cirka 255 miljoner kronor i syfte att förvärva Carl Lamm
• Carl Lamm Holding erbjuder varje aktieägare i Carl Lamm:
o avseende 43,10 % av det totala antalet Carl Lamm-aktier som varje aktieägare överlåter, 58 kronor kontant per Carl Lamm-aktie; och
o avseende återstående 56,90 % av det totala antalet Carl Lamm-aktier som varje aktieägare överlåter, två (2) nya stamaktier Carl Lamm Holding per Carl Lamm-aktie.
• Sammanräknat uppgår det totala värdet av Erbjudandet till cirka 592 miljoner kronor, baserat på stängningskursen för Carl Lamm-aktien den 5 april 2008, 58 kronor per aktie.
• Med hänsyn till Erbjudandets utformning och att Erbjudandet utgör ett led i en rekapitalisering av Carl Lamm, kan Erbjudandet inte anses motsvara någon premie eller rabatt i förhållande till den noterade börskursen för Carl Lamm-aktien
• Styrelsen för Carl Lamm rekommenderar enhälligt aktieägarna i Carl Lamm att acceptera Erbjudandet
• Aktieägare som representerar cirka 52 procent av aktierna och rösterna i Carl Lamm stöder och har för avsikt att acceptera Erbjudandet
• Anmälningsperioden för Erbjudandet beräknas inledas den 22 maj 2008 och avslutas den 12 juni 2008.
• Carl Lamm Holding beräknas noteras på OMX Nordiska Börs Stockholm den 26 juni 2008

”Vi har arbetat med att se över kapitalstrukturen ända sedan Carl Lamm skiftades ut från Scribona under 2006 och styrelsen för Carl Lamm är mycket nöjd med lösningen med det nu föreslagna erbjudandet. Vår uppfattning är att den föreslagna strukturen är en mycket bra lösning som skapar betydande bestående värden för Carl Lamms aktieägare. Vi har inom styrelsen aldrig varit intresserade av en extern försäljning av bolaget eftersom vi bedömt att aktieägarna inte skulle ha fått ut det fulla värdet av Carl Lamm vid en försäljning, vilket möjliggörs genom den föreslagna transaktionen.”, säger Theodor Dalenson, styrelseordförande i Carl Lamm Holding och Carl Lamm.