Delårsrapport januari-mars 2008

Förbättrat rörelseresultat och rörelsemarginal trots svag volymutveckling

• Nettoomsättningen för perioden, 1 januari – 31 mars 2008, uppgick till 253,5 Mkr (272,8).

• Rörelseresultatet för perioden uppgick till 17,3 Mkr (17,1) och rörelsemarginalen ökade till 6,8 % (6,3).

• Resultatet efter skatt för perioden uppgick till 11,9 Mkr (12,2).

• Resultatet per aktie före utspädning för perioden uppgick till 1,17 kronor (1,19) och efter utspädning till 1,16 kronor (1,19).

• Vid extra bolagsstämma i Carl Lamm AB den 7 april 2008, beslutades enhälligt att ge styrelsen i uppdrag att, vidta erforderliga åtgärder för genomförande av en rekapitaliseringstransaktion.

• Den 6 maj 2008 offentliggjorde Carl Lamm Holding AB ett offentligt erbjudande avseende samtliga utestående aktier i Carl Lamm AB, mot en likvid bestående av dels kontanter och dels aktier i Carl Lamm Holding AB. Sammanfattningsvis innebär effekterna av erbjudandet att aktieägarna erbjuds ett aktieägande i Carl Lamm Holding AB som motsvarar aktieägarnas nuvarande ägarandel i Carl Lamm AB, samt en total likvid om sammanlagt cirka 255 miljoner kronor, vid full anslutning i erbjudandet. För ytterligare information om erbjudandet hänvisas till pressmeddelande från Carl Lamm Holding AB av den 6 maj 2008.

VD kommentar
”Den tröghet i marknaden vi tidigare har rapporterat har medfört en svagare volymutveckling det första kvartalet. Rörelsemarginalen har förbättrats och som följd har vi ett rörelseresultat som ligger i linje med vår plan för 2008 och något högre än motsvarande kvartal 2007. Volymutvecklingen ser ut att kunna förbättras redan under det andra kvartalet och för resten av 2008 då ett flertal avtal har tecknats som kommer att ge en volymökning framöver. Vår ambition är att marginalerna ska kunna fortsätta att utvecklas positivt. Sammantaget gör vi bedömningen att vår position på marknaden har och kommer att stärkas under året.”

Hans Johansson, VD och koncernchef