Exemplifiering av rekapitaliseringserbjudande

Report this content

Med anledning av ett antal frågor rörande dagens pressmeddelande om rekapitaliserings¬erbjudande vill Carl Lamm AB beskriva innebörden av erbjudandet med ett exempel.

Aktieägarna i Carl Lamm AB har idag erhållit ett erbjudande från Carl Lamm Holding AB som avser samtliga utestående aktier i Carl Lamm (10 212 321 aktier). Sammanfattningsvis innebär erbjudandet dels en kontant betalning om sammanlagt cirka 255 miljoner kronor, dels erhållande av nya aktier i Carl Lamm Holding AB.

Följande exempel illustrerar erbjudandets innebörd för den enskilde aktieägaren. I exemplet har aktieägaren antagits äga en börspost om 200 Carl Lamm-aktier. Erbjudandet innebär då att:
- 114 Carl Lamm-aktier säljs mot likvid bestående av 228 stamaktier i Carl Lamm Holding, och
- 86 Carl Lamm-aktier säljs mot kontant likvid om 4 988 kronor.

Anmälningsperioden för erbjudandet beräknas inledas omkring den 22 maj 2008 och avslutas omkring den 12 juni 2008. Carl Lamm Holding AB beräknas noteras på OMX Nordiska Börs Stockholm omkring den 26 juni 2008.

För ytterligare information om erbjudandets utformning, se dagens pressmeddelande med rubriken ”Carl Lamm initierar rekapitalisering – Carl Lamm Holding AB erbjuder att förvärva samtliga aktier i Carl Lamm AB”.

”Vi har arbetat med att se över kapitalstrukturen ända sedan Carl Lamm skiftades ut från Scribona under 2006 och styrelsen för Carl Lamm är mycket nöjd med lösningen med det nu föreslagna erbjudandet. Vår uppfattning är att den föreslagna strukturen är en mycket bra lösning som skapar betydande bestående värden för Carl Lamms aktieägare. Vi har inom styrelsen aldrig varit intresserade av en extern försäljning av bolaget eftersom vi bedömt att aktieägarna inte skulle ha fått ut det fulla värdet av Carl Lamm vid en försäljning, vilket möjliggörs genom den föreslagna transaktionen.”, säger Theodor Dalenson, styrelseordförande i Carl Lamm Holding och Carl Lamm.

Carl Lamm AB (publ)