Carla tredje störst på begagnade elbilar efter tre år

Report this content

Carla, bilhandlaren som köper och säljer elbilar och laddhybrider online, har vuxit i rekordfart sedan lanseringen 2021. Efter ännu ett starkt kvartal har Carla seglat upp som den tredje största aktören inom försäljning av begagnade elbilar i Sverige — och under augusti månad placerade Carla sig till och med som den näst största aktören. Carla visar även en stark ökning i både försäljningsvolym, omsättning och förbättrade bruttomarginaler.

Patrik Illerstig VD och medgrundare Carla

Under det tredje kvartalet sålde Carla bilar för 355 MSEK vilket innebär en ökning med 56% jämfört med samma kvartal föregående år. Samtidigt förbättrades bruttomarginalen med över 30%.

Carla är med detta Sveriges tredje största aktör inom försäljning av begagnade elbilar i Sverige, och den femte största aktören om man också ser till laddhybrider. I augusti månad noterades en särskilt stark försäljningsvolym på över 140 MSEK, vilket lyfte Carla till den näst största aktören inom begagnade elbilar i Sverige för månaden.

“Vi växer snabbt, men jag är stolt över att det sker på ett kontrollerat sätt utan att tumma på vårt kundlöfte. Varje kund och varje transaktion är lika viktiga för oss. Att växa snabbt, förbättra våra marginaler och samtidigt behålla Sveriges nöjdaste bilkunder är vår största bedrift. Med ett genomsnittligt betyg på 4,7 på Trustpilot visar vi att kvalitet och kundnöjdhet alltid kommer först, även under snabb tillväxt” säger Patrik Illerstig, medgrundare och VD på Carla.

Tack vare en försäljningstakt som är högre än någon annan aktör på marknaden, och dubbelt så hög som branschsnittet, har Carla blivit en efterfrågad partner för uppdragsförsäljning, som är ett ben under Carla Partner Services. Under kvartalet ökade försäljningsvolymen från Carla Partner Services med över 3000% mot föregående år, och detta fortsätter vara en allt mer betydande del av Carlas affärsmodell.

För att möta efterfrågan och säkerställa fortsatt tillväxt expanderar Carla sin kapacitet genom att öppna ytterligare en lokal i Kungsängen. Den nya anläggningen kompletterar den befintliga och möjliggör för Carla att hantera den ökande volymen av elbilar och laddhybrider de hanterar.

Marika Baltscheffsky
Chief Marketing Officer
marika@carla.se

Om Carla:
Carla är en e-handel som säljer, köper och leasar elbilar och laddhybrider. Sedan lanseringen oktober 2021 har Carla sålt tusentals bilar till kunder över hela Sverige. Med stort fokus på transparens, service och smidighet har gensvaret från Carlas kunder har varit överväldigande positivt med ett betyg på 4,7 på Trustpilot.

Taggar: