30 miljoner liter per år: Premiär för årets julmust

På måndag, 4 oktober, kan alla julmustälskare som inte vill vänta till jul, äntligen stilla törsten. Då är det nämligen försäljningspremiär för Sveriges mest älskade julmust, Apotekarnes, som står för över 70 procent av den totala julmustförsäljningen.

Must lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet och utvecklades sedan till julmust, som snabbt blev en succé och numera dricker svenskarna över 30 miljoner liter julmust varje år. Den största delen av konsumtionen, cirka 65 procent, sker under december månad, men många gillar att tjuvstarta redan i oktober – förra året såldes över två miljoner liter julmust i oktober och närmare 7,5 miljoner liter under november.

– Vi på Carlsberg Sverige är stolta över Apotekarnas Julmust och det känns alltid lite högtidligt när det är försäljningspremiär. Apotekarnes Julmust är en lika självklar del på julbordet som skinkan och sillen, men går självklart utmärkt att njuta av under höstmånaderna.

Var tredje must är sockerfri
De senaste åren har konsumtionen av lightmust ökat kraftigt – försäljningen har gått från 4,7 miljoner liter under oktober till december 2017 till över 8,3 miljoner liter under samma period 2020, vilket innebär att den sockerfria julmusten numera står för 35 procent av den totala julmustförsäljningen.

– Allt fler väljer sockerfri julmust och försäljningen av Apotekarnes lightvariant har ökat med över 25 procent varje år de senaste åren. Men den vanliga julmusten är fortfarande mest populär, säger Henric Byström.

Bryggarmust – en lite vuxnare julmust
För den som vill ha en lite vuxnare julmust, finns, sedan ett par år tillbaka, Apotekarnes Bryggarmust som är en blandning av julmust och alkoholfritt julöl.

Fakta om Apotekarnes
Apotekarnes bryggeri grundades 1874 när Stockholms apotekare gick ihop i Apotekarnes Mineralvattens AB. Från början tillverkades enbart vattensorter men sedan 1908 produceras även läskedryck. 1964 införlivades Apotekarnes i Pripps och sedan 2001 ingår bryggeriet i Carlsberg Sverige.

Källa
Nielsen, Volym, DVH, oktober, november, december, 2017 till 2020.

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige, henric.bystrom@carlsberg.se, 070-483 05 48

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.