Apotekarnes Årsmust blir juligt kryddig med säsongens nya smak

För tredje julen i rad släpps Apotekarnes Årsmust, en extra lyxig must med hemlig smaksättning. Tanken är att hela familjen ska kunna samlas för att gemensamt lista ut smaken, men för den nyfikne finns det rätta svaret tryckt under en flik på flaskans baksida. Årets Årsmust kan beskrivas som juligt kryddig, och den hemliga smaksättningen är ett måste inom såväl det klassiska svenska julfirandet som det orientaliska köket. Apotekarnes Årsmust säljs i begränsad volym i dagligvaruhandeln.

Julen är dofternas och smakernas högtid och sedan tidigt 1900-tal har den klassiska smaken av Apotekarnes varit en självklarhet i julfirandet. Apotekarnes Årsmust är en extra lyxig variant av den klassiska musten, och har varsamt smaksatts med en hemlig ingrediens. Årsmusten lanserades för tre år sedan, och smaksättningen varierar för varje år: julen 2014 var det apelsin, och året innan dess en touch av mörk choklad. I år är Årsmusten juligt kryddig, med en smaksättning som används flitigt i både det klassiska svenska julfirandet och det orientaliska köket.

– På tre år har Apotekarnes Årsmust hunnit bli en riktig julklassiker. Årets hemliga smak är både klassiskt julig och orientaliskt kryddig på samma gång, och vi hoppas att det blir en rolig aktivitet för både barn och vuxna att gissa smaken, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Apotekarnes Årsmust är tappad i begränsad upplaga på en exklusiv 75-centiliters glasflaska med champagnekork. Flaskans etikett är tryckt i guld, men det klassiska tomtemotivet finns kvar. Den hemliga smaken står tryckt under en flik på flaskans baksida. Apotekarnes Årsmust finns tillgänglig i välsorterade mat- och livsmedelsbutiker i hela landet och kostar 29,90 kronor.

Om Apotekarnes Julmust
Svenskarna dricker drygt 40 miljoner liter julmust must under julen. Apotekarnes Julmust står för över 60 % av den totala volymen och man beräknar sälja ca 24 miljoner liter must under julen 2015.

För produktprover och bilder, kontakta:
Amanda Elefelt
amanda.elefelt@cohnwolfe.com