Bomble Bee 17 – nytt bakgårdsöl från Falkenberg

Den 1 juni kommer Bomble Bee 17 som är det andra ölet från experimentbryggeriet Backyard Brewery i Falkenberg. En modern pilsner som bryggmästaren Daniel Eriksson torrhumlat med humlesorterna Saaz och Willamette. Det ger en humle-aromatisk pilsner med en uppfriskande beska som han kallar Hop-Struck Pilsener. Bomble Bee 17 finns på Systembolaget och utvalda restauranger från och med 1 juni.

Experimentbryggeriet i Falkenberg, Backyard Brewery är en hyllning till öl där bryggmästare Daniel Eriksson testar och utvecklar öl med lite mer attityd. En plats där han och hans bryggteam får utlopp för sin kreativitet och experimentlusta. Bomble Bee 17 är bakgårdsbryggeriets andra öl efter ”gräsklipparölet” Lawn Mower som kom i höstas.

- Bomble Bee 17 smakar så som vi ville att en pilsner bryggd i vårt bakgårdsbryggeri skulle smaka. En elegant torr, guldgul kropp och en rejält uppfriskande beska. I lagertankarna bombarder vi den med humle till dess slutgiltiga karaktär. Vi kallar det Hop-Struck Pilsener, säger Daniel Eriksson, bryggmästare på Backyard Brewery.

Saaz och Willamette
Bomble Bee 17 är i mångt och mycket en rätt vanlig pilsner. Torr och lättdrucken med en definierande och uppfriskande beska. Men sedan händer något. I lagertankarna torrhumlas den. Dels med klassiska ädelhumlen Saaz, som ger en typiskt centraleuropeisk grön-gräsig karaktär åt näsan. Dels med Willamette, som hämtar inspiration från brittiska humletyper till en blommig, lite jordig karaktär, men levererar den med en amerikanskt fruktig punch.

I matväg gör Bomble Bee 17 hela det jobb som en pilsner vanligtvis klarar galant. Kött, fisk, korv, grillade grönsaker passar bra till. Samtidigt står den sig också utmärkt som ren sällskapsdryck eller törstsläckare en varm sommardag.

- Det enda man möjligtvis ska akta sig för är beska endivsallader eller starka chilirätter som kan bli lite väl jobbiga tillsammans med Bomble Bees beska på 33 IBU - om det inte är en riktigt besk upplevelse man är ute efter, vill säga, säger Daniel Eriksson, bryggmästare på Backyard Brewery.

Bomble Bee 17 finns till försäljning på Systembolaget från och med den 1 juni.

Alkoholstyrka: 4,7%
Stamvörtstyrka: 11,3
Färg: 16 EBC
Beska: 33 EBU
Maltsorter: Pilsener- & Karamellmalt
Humle: Torrhumlad med Saaz & Willamette

För bilder och mer information, kontakta:
Henric Byström, Kommunikationschef, Carlsberg Sverige

Tel: 070-483 05 48, E-post: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.