Budvar – välkänd tjeckisk öl i Carlsbergs House of Beer

I början av 2007 lanserade Carlsberg Sverige ett sortiment med spännande ölsorter från hela världen under konceptet House of Beer. Nu utökas portföljen med det välkända tjeckiska ölet Budějovicky Budvar. Det tjeckiska bryggeriet Budějovický Budvar och Carlsberg Sverige har tecknat avtal om att Carlsberg säljer och marknadsför Budějovicky Budvar i Sverige från och med 1 april.

Carlsberg vill öka kunskapen om öl
Carlsbergs House of Beer-sortiment kommer bland annat att innehålla specialöl och internationella premiumöl från världens alla hörn – från Kina i öster till USA i väst, från moderna och trendiga öl till traditionella och klassiska öl, från ljusa lättdruckna öl till mörka och fylliga öl. Bland de mer välkända ölsorterna märks Leffe, Hoegaarden, Brooklyn, Spaten, Bass och Löwenbrau.

– Vi är mycket stolta över att kunna erbjuda det tjeckiska ölet Budějovicky Budvar, med sin långa tradition, på den svenska marknaden, säger Stig Sunde vd Carlsberg Sverige. En viktig del i Carlsbergs strategi går ut på att utveckla intresset för öl i Sverige, med egna och utländska varumärken av högsta kvalitet. Budvar är ett uppfriskande tjeckiskt öl som passar väl in i vårt sortiment. Så kallade specialöl och internationella premiumöl är en snabbt växande trend både internationellt och i Sverige.

– Det finns en stor potential på den svenska marknaden för Budějovicky Budvar, säger Budějovický Budvar's vd, Jiří Boček. Vi tror på snabbt ökade marknadsandelar, räknat från dagens relativt låga konsumtionsnivå. Carlsberg Sverige är den bästa partnern för oss, eftersom företaget kopplar samman passionen för öl med en unik affärsmodell för försäljning, marknadsföring och distribution.

Budějovický Budvar-bryggeriet grundades år 1895 i České Budějovice, en stad i södra delen av Tjeckien. Det är en region vars öltraditioner går tillbaka mer än 700 år i tiden. Budějovický Budvar-bryggeriet ägs av staten och mer än 50 procent av den årliga produktionen på över 100 miljoner liter går på export. Budvar tillverkas i České Budějovice, något som borgar för en fulländad smakupplevelse för ölälskare runt om i världen.

Svensken gillar tjeckisk lager
Svenska konsumenter blir mer och mer förtjusta i tjeckiskt öl vars smak, med inslag av humle, gör att man lätt associerar till den svenska lagern. Budějovicky Budvar Premium Lager är en lättdrucken, smakrik tjeckisk lager med en guldgul färg och en tjock och krämig skumkrona. Ölet är tillverkat av Moravianmalt, Zatec-humle och vatten från en artesisk källa 320 meter under jorden. Ölet representerar tjeckisk lagertradition när den är som bäst, och passar bra till så gott som alla maträtter.