Carlsberg Export på premium PET-flaska – ölflaska i plast gör comeback

Som första bryggeri lanserar nu Carlsberg Sverige öl på premium PET-flaska med kronkork. Kapsylen och flaskans design ska skapa rätt ölkänsla för att tilltala svenska konsumenter. Carlsberg Export på premium PET-flaska är en innovation som tillgodoser konsumentintressen och ger miljövinster.

I början av 2000-talet lanserades förra generationens ölflaska i PET, men det blev ingen succé hos konsumenterna. Dåtidens PET-flaska hade både problem med ölets hållbarhet och saknade vissa attribut i förpackningsdesignen som är förknippade med öl. – Nu har vi gjort hemläxan för att öl på plastflaska ska bli lyckat. Förra generationens flaskor upplevdes som lite för billigt och gav inte samma känsla som att dricka öl på glasflaska. Vi känner att vi har löst det nu med en attraktiv design och riktig kapsyl – det är det vi menar med premium PET, säger Otto Drakenberg. Premium PET-flaskan är utvecklad av Carlsbergs svenska och danska innovationsavdelningar och är ett viktigt steg i företagets miljöarbete. Sverige är först ut med lansering i hela Carlsberg-koncernen. Jämfört med engångsglasflaskan för Carlsberg Export har Premium PET drygt hälften så stor inverkan på miljön *. Carlsberg Export i Premium PET-flaska har mindre miljöpåverkan än glasflaskan tack vare effektivare återvinning och lättare transporter, en premium PET-flaska väger en tiondel av vad en engångsglasflaska gör. Premium PET-flaskan använder sig av en teknik som heter Oxbar multilayer som skyddar innehållet från att syre tränger in och släpps ut trots förändringar i temperatur. Flaskan är tålig, lätt att bära och smidig att hantera. Den snygga flaskan passar lika bra både på picknick som på en finare hemmamiddag. Carlsberg Premium PET finns i 50 cl. Den börjar säljas på Systembolaget och lanseras på restaurang 1 oktober. Pris på Systembolaget är 15,90 kr och alkoholhalt 5,1 %. * Baserat på en jämförelse av koldioxidutsläpp i g CO2 ekv/liter mellan 50 cl PET och 50 cl engångsglas. “Life Cycle Assessment of PET bottles and Aluminium cans within the Returpack system in Sweden”, 2009, IVL Svenska Miljöinstitutet och “Livscykelanalys av glasflaskor. En analys av retur- och engångsflaskor för vatten, läsk och öl”, 2009, IVL Svenska Miljöinstitutet. Om Carlsberg Sverige Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig nästan 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder. För ytterligare information kontakta: Henric Byström, PR-ansvarig Carlsberg Sverige, tfn: 08-757 70 84, e-mail; henric.bystrom@carlsberg.se.