Carlsberg hyllar Liverpool FC – helt i rött

1964 tog tränaren Bill Shankly det modiga beslutet att byta ut Liverpool FC’s matchdräkt mot en helt röd. Dräktbytet blev startskottet för Liverpools mest framgångsrika period någonsin och den röda färgen har sedan dess blivit ikonisk. För att hylla detta historiska drag, gör nu Carlsberg detsamma genom att lansera en helt röd öl – Carlsberg Red Barley.

Lag klädda i rött vinner mer. Det trodde Bill Shankly när han, år 1964, bytte ut Liverpool FC’s matchställ mot ett helrött. Den framgångsrika period som följde gav Shankly rätt i sak, och så gjorde även senare tids forskning. Studier har visat att den röda färgen uppfattas som dominant, vilket leder till en förhöjd känsla av självsäkerhet i laget, och att det uppfattas som överlägsna bland sina motståndare. För Liverpool blev ställbytet legendariskt, och den röda färgen har blivit ikonisk.

För att fira det 26 säsonger långa partnerskapet med Liverpool, Premier Leagues längsta någonsin, går nu Carlsberg i lagets fotspår och klär om – till helt rött. Den 25 april lanseras Carlsberg Red Barley, en öl bryggd på röd malt, tappad i röd flaska.

Till skillnad från vanlig röd ale får Carlsberg Red Barley sin färg från en naturligt röd malt. Den röda malten är svårgrodd, men tack vare över ett års experimenterande har forskarna på Carlsbergs laboratorium i Köpenhamn lyckats odla den i tillräckligt stor skala för att kunna brygga en öl. Resultatet är en kristallklar röd pilsner, i matchande rött matchställ.

– När vi fick uppdraget att brygga en helt röd öl åt Liverpool FC visste vi att det skulle bli en utmaning. Tack vare stark laganda och en oupphörlig kämpaglöd kan vi idag stolt presentera Red Barley – en öl signerad av Carlsberg, tillägnad Liverpool FC och deras supportrar, säger Brigitte Skadhauge på Carlsberg Research Laboratory.

Carlsberg Red Barley avtäcks på Liverpools hemmaarena, Anfield, fredagen den 26 april när Liverpool FC möter Huddersfield. Ölet kommer att finnas på utvalda O’Learys-restauranger under maj månad.

För pressmaterial och produktprover, vänligen kontakta:
Kristin Åkerlund, BCW Stocholm
Tel: 070-6 19 45 10
kristin.akerlund@cohnwolfe.com

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.