Carlsberg presenterar årets alkoholfria öldrink i Almedalen

För tredje året i rad finns Carlsberg Sverige på plats i Almedalen med en alkoholfri bar och årets alkoholfria öldrink. Intresset för alkoholfritt är rekordstort och under det gångna året drack varannan svensk alkoholfritt öl. Årets alkoholfria öldrink Carlsberg Basilikablomster har tagits fram tillsammans med Visby-baren Surfers och är en somrig törstsläckare med kryddigt blommig smak av basilika och fläder.

Den alkoholfria trenden fortsätter att växa i raketfart. På Systembolaget ökade försäljningen av alkoholfria drycker med 14 procent förra året. Samma trend syns även i dagligvaruhandeln där alkoholfritt öl blivit en storsäljare. Det ökande intresset visar sig också i Dryckeskollen, en årlig SIFO-undersökning på uppdrag av Carlsberg Sverige. I undersökningen framgår bland annat att varannan svensk drack alkoholfritt öl under 2014 samt att sex av tio alltid har alkoholfria alternativ hemma när de har gäster.

– Sedan vi lanserade Carlsberg Non-Alcoholic för åtta år sedan har den alkoholfria ölkategorin utvecklats enormt, det visar sig inte minst i Systembolagets växande utbud och rekordförsäljning. Öl handlar om smak, inte procent, och under Almedalsveckan bjuder vi in både politiker och andra besökare att upptäcka alkoholfritt öl i vår bar, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Årets alkoholfria öldrink – Carlsberg Basilikablomster
I den alkoholfria baren bjuds det traditionsenligt även på årets alkoholfria öldrink, som denna gång tagits fram av Tim Thörnhammar på baren Surfers i Visby. Carlsberg Basilikablomster är en frisk öldrink med smak av basilika, fläderblom och citron.

– Alkoholfritt öl är en perfekt drinkbas som kan varieras på flera olika sätt. I Carlsberg Basilikablomster kommer ölet verkligen till sin rätta ihop med somriga smaker av fläder och citron. Ett par basilikablad ger en lätt kryddig ton som piggar upp och känns helt rätt i tiden, säger Tim Thörnhammar, bartender på Surfers.

Carlsberg Basilikablomster
Detta behövs till en drink
1 Carlsberg Non-Alcoholic
5 cl fläderblomssaft
4 cl citronsaft
5 basilikablad

Krossa basilikan försiktigt med händerna. Blanda med pressad citronsaft, fläderblomssaft och Carlsberg Non-Alcoholic. Fyll glaset med is.

Carlsberg Basilikablomster går utmärkt att blanda hemma men kommer även att serveras under Almedalsveckan 2015 i Carlsbergs Sveriges alkoholfria bar utanför Terrassen på Hamnplan 5, måndag till torsdag.

För högupplösta bilder:

För mer information, kontakta gärna:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.