Carlsberg startar grupp för unga klimatforskare

I samband med World Economic Forum i Davos, som inleds på tisdag, sjösätter Carlsberg Group ett initiativ för unga klimatforskare som syftar till att ta itu med några av världens stora utmaningar kring klimatförändringar och vattenbrist. Gruppen lanseras med en jobbannons som har rubriken: “The best job for the world. Probably”.

Carlsbergkoncernen letar just nu efter världens mest begåvade unga forskare som ska ingå i en grupp av experter, universitet och laboratorier, som leds av Carlsberg Research Laboratory.

Forskargruppen erbjuder ett fantastiskt tillfälle för unga forskare att utveckla spännande nya projekt som sätter nya industristandarder för vetenskapsbaserad och partnerskapsdriven hållbarhetsforskning för en bättre morgondag.

”Carlsberg Young Scientists Community” ska utveckla innovativa lösningar för några av världens mest angelägna utmaningar och bidra till att fullfölja Carlsbergs ambitiösa hållbarhetsprogram - Together Towards Zero. Gruppen kommer att fokusera på Carlsbergkoncernens ambitioner att uppnå noll kolldioxidavtryck och noll vattenspill.

– Partnerskap och vetenskap är avgörande för att ta itu med världens globala klimatutmaningar. Med gruppen för unga forskare fortsätter vi vår historia av vetenskap och innovation för att ta itu med dessa utmaningar och uppnå våra långsiktiga hållbarhetsmål, säger Carlsbergs koncernchef Cees 't Hart.

Carlsberg Young Scientists Community kommer att ledas av Carlsberg Research Laboratory - hem till innovationer som pH-skalan, renad jäst och klimattolerant korn. Gruppen kommer att ha tillgång till den globala värdekedjan och expertisen i Carlsbergkoncernen, samt möjligheter att testa nya lösningar i stor skala.

Mer information och rekryteringsannons:
Ansökan: The best job for the world. Probably

Film: The best job for the world. Probably.
Mer om hållbarhetsprogrammet Together Towards ZERO

Tel: 070-483 05 48, E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se