Carlsberg Sverige bjuder in till bryggerivisning på Ölets Dag

Onsdagen den 15 juli firas Ölets Dag för fjärde året i rad en hyllning till drycken och bryggarkonsten. Carlsberg Sverige firar genom att bjuda in allmänheten till rundvandring och träff med bryggmästaren på bryggeriet i Falkenberg samt till BBQ fest och guidad tur på Nya Carnegiebryggeriet i Stockholm. På Ölets Dag fyller Ölpodden ett år och firar genom att lansera konceptet Öldestination, en reseguide för ölturister.

Det svenska ölintresset är större än någonsin och över hälften (62 procent) av svenskarna uppger att de är intresserade av öl. Även alkoholfritt öl har blivit populärt – nästan var tredje svensk dricker alkoholfritt öl minst några gånger om året. Det visar Dryckeskollen, en årlig SIFO-undersökning på uppdrag av Carlsberg Sverige.

– Ölets Dag är ett tillfälle för oss att lyfta fram hantverkskunnandet och passionen som ligger bakom våra drycker. Vi slår upp portarna och besökare får chansen att träffa bryggmästaren och se hur det går till när vi brygger öl. Det brukar alltid vara fullt tryck och med tanke på hur det svenska ölintresset växt de senaste åren förväntar vi oss mycket folk, säger Karin Berntson, besöksansvarig och smakexpert på bryggeriet i Falkenberg.

Besök bryggeriet i Falkenberg
Under dagen bjuder Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg in till tre guidade turer, klockan 10:00, 12:00 och 14:00. Under rundturen i bryggeriet får besökarna lyssna till bryggmästaren med bryggpersonal samt se hur en öl blir till. Alla över 18 år är välkomna och föranmälan sker på smakkallan.se.

BBQ fest och öppet hus på Nya Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad
I Hammarby Sjöstad firas Ölets Dag på Nya Carnegiebryggeriet med Beer Day BBQ Bash! på bryggeriet kl. 14.00 – 23.59, i samarbete med brittiska Grillstock BBQ Smokehouse, samt med öppet hus. Dagen till ära kommer Nya Carnegiebryggeriet även lansera en småskalig smoked lager. Bakom Nya Carnegiebryggeriet står Carlsberg Sverige, amerikanska Brooklyn Brewery och en grupp fria investerare.

Ölpodden firar ett år med specialavsnitt
På Ölets Dag fyller den prisbelönta podcasten Ölpodden ett år och firar genom att lansera konceptet Öldestination, en reseguide för ölturister. Först ut är ett avsnitt om Stockholm, med nedslag hos bland annat Fjäderholmarnas bryggeri, Nya Carnegiebryggeriet, Stockholm Brewing Co. och Omnipollos hatt.

Om Ölets Dag
Ölets Dag instiftades 2012 av branschorganisationen Sveriges Bryggerier som en hyllning till öl och bryggarna. 2015 blir därmed det fjärde året i följd som Ölets Dag firas. Firandet infaller årligen den tredje onsdagen i juli, i år den 15 juli.

Länk till film med Nya Carnegiebryggeriets bryggmästare Anders Wendler inför Ölets Dag; https://www.youtube.com/watch?v=LPrLviV8t3A

För högupplösta bilder på bryggeriet i Falkenberg och Nya Carnegiebryggeriet;

För bokning av visning på Nya Carnegiebryggeriet;
Stephen Dippel, 08-510 650 82, www.nyacarnegiebryggeriet.se.

För frågor om rundtur eller alkoholfri ölprovning i Falkenberg;
Karin Berntson, besöksansvarig bryggeriet i Falkenberg, 0346-72 12 53, www.smakkallan.se

För mer information, kontakta gärna:
Pernilla Enkler, Kommunikatör Carlsberg Sverige
E-mail: pernilla.enkler@carlsberg.se