Carlsberg Sverige börjar sälja Corona, Erdinger och Estrella Damm

Den 1 januari 2011 tar Carlsberg Sverige över ansvaret för tre nya produkter: Corona, Erdinger och Estrella Damm – samtliga kända varumärken och starka representanter för dess hemländer och öltyper.

Carlsberg Sverige tar över försäljningsansvaret för Corona, Erdinger och Estrella Damm i Sverige. De nya samarbetsavtalen träder samtliga i kraft den 1 januari 2011. Satsningen är ytterligare ett steg i ambitionen att öka svenskarnas kunskap om öl genom att erbjuda en spännande och intressant ölportfölj för alla smakpreferenser. De nya produkterna blir en del av Carlsberg Sveriges affärsområde House of Beer - specialöl och internationella premiumöl från hela världen.

– Intresset för öl och ölkultur ökar och vi vill öka våra insatser för ölet som spännande måltidsdryck. Vi flyttar nu fram våra positioner ytterligare inom internationell premiumöl, vilket innebär att vi kan erbjuda svenska folket öl från i stort sett världens alla hörn, säger Mark Jensen, vd Carlsberg Sverige.

Specialöl och internationella premiumöl är en snabbt växande trend både internationellt och i Sverige. Med den utökade portföljen blir Carlsberg Sverige en ännu starkare partner till framförallt Systembolaget och restaurangerna, men också för dagligvaruhandeln.

– Med Corona, Erdinger och Estrella bygger vi inte bara vidare på vår satsning inom ölkultur vi kan även erbjuda ett attraktivare och bredare sortiment. Det gör även att våra kunder kan jobba med färre leverantörer vilket ger en effektivare distribution, säger Mark Jensen.

Corona

Corona är ett ljust friskt lageröl som ofta serveras med en limeskiva. Ölet bryggs av Mexikos största exportbryggeri, Group Modelo. I Sverige är Corona är ett av de största och snabbast växande internationella premiumölet.

Erdinger

Erdinger är det ledande Weißbier-bryggeriet i världen och har återupprättat weißbier som en av Tysklands viktigaste öltyper. Det är ett familjeägt bryggeri som endast brygger weißbier och som är en kompromisslös ägare vad gäller kvalitetstänkande. I Sverige är veteöl på stark frammarsch och är den snabbast växande kategorin inom specialöl.

Estrella Damm

Estrella Damm är ett ljust katalanskt öl med lång tradition. Ölet bryggs av det kända bryggeriet SA Damm i Barcelona sen 1876 och är bryggeriets mest ansedda produkt. I Sverige har Estralla Damm vuxit kraftigt det senaste året, kanske som ett resultat av svenskarnas förkärlek till just Barcelona.

Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, e-mail; henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader.

Mer information på www.carlsbergsverige.se