Carlsberg Sverige har nu över 50 procent kvinnor i ledningsgruppen

Inför internationella kvinnodagen visar stiftelsen AllBrights årliga jämställdhetsrapport att andelen jämställda börsbolag minskar. Carlsberg Sverige går däremot mot strömmen och har nu över 50 procent kvinnor i ledningsgruppen.

– Bryggeribranschen är traditionellt en mansdominerad bransch. Samtidigt är våra kunder och konsumenter både män och kvinnor så vi ser det som en klar konkurrensfördel att vi nu bättre återspeglar detta i ledningsgruppen, säger Mark Jensen, VD på Carlsberg Sverige

Hela 79 av 266 börsbolag har ingen kvinna i ledningsgruppen och 158 bolag har inte en jämställd representation i ledningsgruppen. Det är är några av resultaten som framkom i AllBrights rapport tidigare i veckan.

Resultaten är nedslående, men det finns undantag. Lagom till den internationella kvinnodagen har Carlsberg Sverige nu lyckats uppnå målet att ha minst 50 procent kvinnor i företagsledningen. Fem av nio personer i Carlsberg Sveriges ledningsgrupp är kvinnor.  Detta är resultatet av ett målmedvetet arbete under flera år.

Carlsberg Sverige som verkar i en traditionellt sett mansdominerad bransch arbetar kontinuerligt med jämställdhetsfrågor på alla nivår inom företaget.

– Vi kommer att fortsätta fokusera på jämställdhet inom samtliga funktioner i företaget, samt även bättre återspegla den snabbt ändrade befolkningsstrukturen. Här har vi mycket mer att göra, säger Mark Jensen VD på Carlsberg Sverige.

För mer information, kontakta gärna:
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se