Carlsberg Sverige lanserar Local 1 - exklusivt öl från Brooklyn i begränsad upplaga

Den 1 augusti lanserar Carlsberg Sverige det högklassiga ölet Local 1 i begränsad upplaga. Local 1 är senaste nyheten från det amerikanska hantverksbryggeriet Brooklyn Brewery, signerat bryggmästaren Garret Oliver. Med champagnekork och ett speciellt utvalt rörsocker från Maritius känns Local 1 extra exklusivt.

I Brooklyn, New York ligger ett hantverksbryggeri som de senaste åren har gjort sig känt för att förnya ölbranschen. Under ledning av bryggmästaren Garret Oliver, en av världens största auktoriteter på öl i kombination med mat, har bryggeriet i New York överraskat med en rad spännande och vågade öl.

– Vi har sedan tidigare fyra ölsorter i Sverige och att vi nu kan introducera Local 1 är ett bevis på att amerikansk öl kan vara så mycket mer än en ljus lager, säger Garrett Oliver bryggmästare på Brooklyn Brewery. Local 1 är i sin kaxiga exklusivitet och komplexitet perfekt till att avrunda middagen med några goda ostar, avslutar Garrett.

Brooklyn Local 1 är en ale med en djup gulfärgad kulör och en lockande arom med en dynamisk smak inspirerad från Belgiska öltraditioner. Genom att tillföra Demerara-socker, ett exklusivt rörsocker från Maritius, till ölet och sedan låta det efterjäsa i flaskan får ölet ett ovanligt djup .
Brooklyn Local 1 passar till de tillfällen som kräver det lilla extra. Servera det som en oväntad aperitif eller till en kryddstark fiskrätt. Ölet passar även mycket bra till dessertostar, t.ex. en roquefort eller en gryére.

Brooklyn Local 1 (11656-01, T5) kommer i en 75cl-flaska med champagnekork med en alkoholhalt på 9 %. Från 1 augusti finns Local 1 i begränsad upplaga på Systembolaget för 89 kr samt på utvalda restauranger.

Amerikanskt mikrobryggeri
Brooklyn Brewery är ett mikrobryggeri i stadsdelen Brooklyn i New York som startades 1984 av mellanösternkorrespondenten Steve Hindy och Tom Potter, som båda hyser en stor kärlek till öl. Idag räknas bryggeriet till ett av de ledande America Craft Breweries – hantverksbryggerier vars mål är att brygga smakrikt amerikanskt öl.

Carlsberg vill öka kunskapen om öl
I början av 2007 lanserade Carlsberg Sverige ett sortiment med spännande ölsorter från hela världen under konceptet House of Beer. Carlsbergs House of Beer-sortiment kommer att innehålla specialöl och internationella premiumöl från Kina i öst till USA i väst, från moderna och trendiga öl till traditionella och klassiska öl, från ljusa lättdruckna öl till mörka och fylliga öl. Bland de mer välkända ölsorterna märks Leffe, Hoegaarden, Brooklyn,
Spaten, Bass, Guinness, Staropramen, Budweiser och Budvar.