Carlsberg Sverige ökar sin försäljning trots svag marknad

Under 2008 sålde Carlsberg Sverige 415 miljoner liter (403 milj. liter) dryck på den svenska marknaden. Därmed stärker Carlsberg Sverige sin position som marknadsledare på den svenska öl- och vattenmarknaden. Samtidigt som nettoomsättningen steg med 3 procent sjönk vinsten med 14 procent till följd av kraftigt ökade kostnader på råvaror och insatsmaterial.

Försäljningen av läsk och starköl i Sverige ökade med vardera 2 procent under 2008. Den totala dryckeskonsumtionen backade dock med 2 procent. Minskningen härleds till ett fortsatt tapp på marknaden för buteljerat vatten. Carlsberg Sverige stärkte sin marknadsandel med
0,5 procentenheter inom öl (totalt 37,5 procent) och 0,7 procentenheter inom vatten (totalt 34,2 procent). Carlsberg Sveriges andel av läskmarknaden ligger kvar på 18,4 procent.*

- Lönsamheten på dryckesmarknaden har minskat under en längre tid, vilket inte är hållbart i längden, säger Otto Drakenberg, vd för Carlsberg Sverige.
- Carlsberg Sverige har under hösten 2008 tagit fram en ny strategi för att stävja den minskade lönsamheten. Trots lågkonjunkturen vill vi ta ansvar som marknadsledare. Detta innebär att gå först inom dryckesbranschen genom att investera i innovation baserat på konsumenternas behov, i våra varumärken, och i vårt miljöarbete, säger Otto Drakenberg.

Ramlösa stärkte sin marknadsandel och sitt marknadsledarskap för buteljerat vatten med 0,7 procentenheter* trots att vattenmarknaden backade. Inom segmentet smaksatt vatten gick Ramlösa under året också om konkurrenten Loka i försäljning.**

- Vi ser att det är svenska etablerade vatten som behåller eller stärker sin position medan andra varumärken går tillbaka, säger Otto Drakenberg, vd för Carlsberg Sverige.

- Ramlösa är ett naturligt mineralvatten med god smak som tappas direkt vid källan och transporteras till stort del med tåg, vilket många konsumenter uppskattar, säger Otto Drakenberg, vd Carlsberg Sverige.

Öl från Carlsberg Sverige stod under året för 31,1 procent av ölförsäljningen på Systembolaget, en ökning med 0,9 procentenheter jämfört med året innan. Försäljnings-ökningen är driven av varumärkena Pripps och Falcon. Försäljningen av Falcon på Systembolaget ökade med 10 procent under 2008. I vår lanseras Falcon Ekologisk som ett svar på den ökade eko-trenden.

Utökad satsning på miljön
Under 2007 och 2008 har Carlsberg Sverige tagit ytterligare steg i sin miljösatsning.
Bland annat samdistribuerar Carlsberg Sverige sina produkter med Pernod Ricard och Diageo till Systembolagets butiker. Carlsberg Sverige har också investerat 250 MSEK i ny teknik för produktionsanläggningarna i Ramlösa och Falkenberg för att effektivisera produktionen och minska förbrukningen av vatten och energi.
Carlsberg Sverige har genom sitt aktiva miljöarbete minskat sin energiförbrukning med
46 procent, vattenförbrukningen med 32 procent och mängden avfall till deponi med över
50 procent sedan 2003.

Under 2009 fortsätter miljösatsningen, bland annat genom att öka transporterna med tåg, samköra mer med andra dryckesföretag samt minska vikten på förpackningar.