Carlsberg Sverige satsar på gasbilar

Carlsberg Sverige satsar på det senaste inom gasbilar vid valet av nya tjänstebilar och minskar därmed företagets miljöpåverkan med 150 000 liter bränsle per år. Under våren byts hela bilparken på 120 bilar ut. Carlsberg Sveriges hårda miljökrav och krav på komfort och kvalitet ligger till grund för beslutet att välja Volkswagen Passat Ecofuel.

Att minska miljöpåverkan är ett centralt mål för Carlsberg Sverige. Transporter står för en väsentlig del av verksamheten och därför har höga miljökrav varit mycket viktiga i upphandlingen av tjänstebilar för att på så sätt minska företagets miljöpåverkan. Carlsberg Sverige byter ut samtliga tjänstebilar till förmån för de nya gasbilarna. Bilarna kan tankas med biogas - ett bränsle som minskar koldioxidutsläppen med cirka 85 procent. – Vi har stort fokus på att minska vår miljöpåverkan och har därför ställt höga miljökrav vid valet av nya tjänstebilar. Vi valde Volkswagen Passat Ecofuel som drivs med gas och är dessutom en otroligt bränslesnål bil, vilket har varit en tungt vägande faktor. Jag kör själv en sådan bil sedan en tid tillbaka och har sett med egna ögon hur snål den är, säger Otto Drakenberg, VD på Carlsberg Sverige." Volkswagen Passat Ecofuel har kommit väl ut i alla tester, både vad gäller miljö och prestanda. När hela bilparken är utbytt under våren beräknas Carlsberg Sverige minska företagets miljöpåverkan med 150 000 liter bränsle per år. Carlsberg Sverige, uppnådda resultat inom miljöarbetet sedan 2003: • Carlsberg Sverige har minskat energiförbrukningen med 46 procent • Carlsberg Sverige har minskat vattenförbrukningen med 32 procent • Carlsberg Sveriges avfall till återvinningsstationer har minskat med 52 procent • Carlsberg Sverige har ökat den distribuerade litern dryck per diesel med 19 procent • Nytt energibesparande brygghus Carlsberg Sverige fortsätter arbeta för en grönare miljö under 2010. I arbetet ingår bland annat: • Fler transporter via järnväg • Samkörning av drycker • Minskad materialanvändning i PET-flaskor • Miljövänliga bilar och ECO-driving